Nieuw boek helpt adviseurs met sales en klantbinding

08 januari 2015 Consultancy.nl

Bart Groothuis, een adviseur met meer dan twintig jaar ervaring in de adviesbranche, heeft het boek ‘Creëer een band met je klant’ uitgebracht. Het boek is geschreven voor organisatieadviseurs die commerciële relaties willen leggen en onderhouden, en staat vol praktische en nuttige adviezen.

Het opbouwen van relaties met klanten is, ook anno 2014, nog altijd essentieel, voor zowel externe als interne consultants. Advies geven op de juiste wijze kan alleen wanneer er een vertrouwensband is. “Met alleen kennis kom je er niet; door een band met klanten te creëren bereik je veel meer,” luidt ongeveer de hoofdboodschap van het managementboek ‘Creëer een band met je klant’, geschreven en uitgebracht door Bart Groothuis*, zelfstandig adviseur en als Principal Consultant verbonden aan M&I/Partners.

Bart Groothuis - Creeer een band met je klant

Creëer een band met je klant
Bart Groothuis introduceert in zijn boek het personage Karel Bos, die als adviseur een ICT-bedrijf helpt om bestaande klanten te behouden, maar ook nieuwe klanten aan zich te binden. Het boek is in romanvorm geschreven is, waardoor het gemakkelijk voor de lezer is zich als adviseur te herkennen in de dagelijkse gang van zaken in de adviesbranche. Zo biedt het boek praktische kennis die gemakkelijk op te nemen is.

Aan de hand van het personage Bos maakt het boek duidelijk dat het vandaag de dag niet meer draait om kennisgerichte advisering. Het advies zelf is niet wat een adviseur van anderen onderscheidend maakt, want iedereen kan kennis opdoen, en er zijn wel meer goede adviseurs. Het is juist het gedrag van adviseurs dat hen onderscheidt van anderen, aldus Groothuis**. Het gaat om de vraag: ‘Hoe communiceer je met een klant om een band met hem te creëren? En wat levert dit op?’

Gedrag van adviseurs

Paul de Kort, Partner bij M&I/Partners, over het boek: “Bart heeft met dit boek de vinger op de zere plek gelegd bij de consultant. Immers, veel consultants willen gevraagd worden voor hun expertise waarbij ze het zichzelf verkopen als noodzakelijk kwaad beschouwen. Bart geeft vanuit zijn rijke praktijkervaring helder aan welke fouten consultants kunnen maken en hoe je deze kunt voorkomen. Wanneer je erin slaagt alle tips van Bart toe te passen, ben ik ervan overtuigd dat je de werkgevers en de opdrachten voor het uitkiezen hebt!”

Verkoop jezelf
Het is voor Groothuis het tweede boek gericht op de adviseurs doelgroep. Eind 2012 bracht hij het boek Verkoop jezelf’ uit, waarin hij praktische tips geeft voor het verbeteren van de verkoopvaardigheden. 

* Bart Groothuis heeft zo’n 20 jaar ervaring in de adviesbranche. Sinds 2010 is hij verbonden aan M&I/Partners, daarvoor werkte hij onder meer voor ConQuaestor, PinkRoccade, McKesson en jarenlang als zelfstandig adviseur.

** Gerelateerd nieuws: Eigenschappen van een goede organisatieadviseur.

Nieuws

Meer nieuws over