Ondernemers begeleiden verhoogt omzet en winst

06 januari 2015 Consultancy.nl

Investeren in de ontwikkeling van kansrijke ondernemers loont, blijkt uit de evaluatie van ‘Fast Forward’, een 2-jarig programma waarin 75 ambitieuze ondernemers actief werden ondersteund in het realiseren van hun groeiambities. Volgens de evaluatie – uitgevoerd door een consortium van vijf partners onder leiding van B&A – is zowel de omzet als de winst van de deelnemende ondernemers met meer dan 25% gestegen mee als gevolg van de intensieve begeleiding.

Een onderneming opzetten is niet gemakkelijk. Ondernemers hebben veel uitdagingen te overwinnen op weg naar succes. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat begeleiding en coaching nuttig kan zijn. Door ondernemers toegang te bieden tot expertise kunnen zij een veel snellere ontwikkeling doormaken en hun bedrijf succesvol in de markt zetten. Nu hebben aantal partijen dit ook gegaan met Fast Forward; een programma voor en door groeiondernemers, dat gestart werd met als doel om ambitieuze ondernemers sneller en waardevol te laten groeien. Het programma werd de afgelopen vier jaar ondersteund en medegefinancierd door de overheid.

Deelnemers van het Go Fast Forward programma

Zo’n 75 ondernemers deden de afgelopen twee jaar mee aan Fast Forward, waaronder Marnix Geus van Het PR Bureau (communicatiebureau), Victor van Tol van Snappcar (autodelen specialist), Gijs van Dam van Mindbus (internetbureau) en Jelle van der Bij van Imbull Flipit (online couponspecialist).

Evaluatie
Het programma is inmiddels tot een eind gekomen. Om de resultaten te evalueren heeft een consortium van B&A, De Baak, Amsterdam Center for Entrepreneurship, Maxwell Group en Parma Group in opdracht van de provincies, Flevoland, Noord-Holland en Utrecht hiernaar onderzoek gedaan. Uit de evaluatie blijkt dat Fast Forward een succes genoemd mag worden. Zo hadden de deelnemers aan het eind van het traject de korte termijn doelstellingen meer in lijn gebracht met de lange termijn strategie en doelstellingen (92%), een betere focus op de strategie (91%) en meer tijd te besteden om aan hun bedrijf te werken. Dit heeft geleid tot betere prestaties: de gemiddelde omzet van de deelnemers steeg van €956.488 naar €1.503.396, de winst van €88.625 naar €113.733, wat neerkomt op een toename van meer dan 25% in zowel omzet als winst. Ook het aantal werknemers werd positief beïnvloed, en steeg van 10 naar 15.

Succesfactoren

Succesfactoren
Als onderdeel van de evaluatie van Fast Forward werden ook negen succesfactoren voor groei in kaart gebracht. Het stellen van een hoge lat blijkt een belangrijke factor, aangezien dit een gezonde ambitie aanwakkert voor bovengemiddelde prestaties, net als het ontwikkelen van een onderscheidende strategie en propositie. Wanneer duidelijk is hoe zich te onderscheiden, dan dient er een sterke focus te zijn op de uitvoering, waaronder op het gebied van marketing, financiën en algehele executie. Tot de overige succesfactoren behoren onder meer het tonen van ondernemend leiderschap en het verankeren van continu leren binnen de bedrijfsvoering en cultuur.

Naar aanleiding van de succesvolle proefperiode is besloten een vervolg te geven aan Fast Forward. Per 1 januari 2015 gaat het verder als een zelfstandig initiatief onder de naam GoFastForward.

Nieuws

Meer nieuws over