Magnus tool helpt retailers met omnichannel strategie

23 december 2014 Consultancy.nl

E-commerce neemt de offline winkel steeds sneller over. Willen retailers kunnen meekomen met de huidige ontwikkelingen, dan is het zaak dat zij investeren in e-commerce. Magnus speelt hierop in met de Omnichannel Integration Layer, een tool waarmee zij retailers helpen bij het optimaliseren van hun e-commerce processen. Nander Stam, managing consultant bij Magnus, legt in een video uit hoe de Omnichannel Integration Layer (OIL) retailers ondersteunt bij het inzetten van een effectieve omnichannel strategie, die vandaag de dag onmisbaar lijkt.

E-commerce neemt vlucht
Online aankopen doen wordt anno 2014 alsmaar populairder – In 2020 zal naar verwachting zo’n 50% van consumenten hun aankopen online doen. De consument van nu heeft namelijk hogere eisen, minder tijd, wil de beste prijs en wil bestellingen doen vanuit de luie stoel, wanneer het hen uitkomt. Als gevolg van deze trends nam de concurrentie voor traditionele retailers de afgelopen jaren enorm toe – naast bestaande spelers als eBay en Zalando werd bijvoorbeeld recentelijk Amazon.nl gelanceerd.

Magnus tool helpt retailers met omnichannel strategie

Met deze groeiende trend wordt ook het begrip omnichannel steeds belangrijker – een aanpak waarbij de online- en fysieke kanalen efficiënt worden geïntegreerd. Een succesvol voorbeeld van zo’n aanpak liet Eurogroup Consulting medio 2014 zien tijdens de implementatie van een omnichannel strategie bij Run2Day. Eurogroup Consulting en Magnus trekken veel samen op bij e-commerce en omnichannel projecten. Daarnaast zijn beide consultancybureaus nauw betrokken bij Shopping2020, een grootschalig programma dat onderzoek doet naar het koopgedrag van consumenten richting 2020. Axel Groothuis van Eurogroup is samen met Marktplaats Zakelijk voorzitter van de expertgroep Handelsplatformen, André Damsteegt van Magnus is voorzitter van de expertgroep Omnichannel Architectuur.

Omnichannel Integration Layer
Nander Stam, managing consultant bij Magnus: “E-commerce is al een tijd een opkomende markt, maar heeft nog niet al zijn mogelijkheden ontplooid. Veel retailers hebben inmiddels een webshop, maar om werkelijk verschil te maken en onderscheidend te zijn als e-retailer dien je snel te leveren, je voorraadbeheer goed op orde te hebben en de fysieke winkel goed te integreren met de webshop.”

Nander Stam, Magnus

Om retailers te helpen met het neerzetten van gestroomlijnde back-office en supply chain activiteiten, ontwikkelde Magnus de Omnichannel Integration Layer (OIL), een flexibele software-integratielaag die helpt bij het snel opzetten van nieuwe e-commerceprocessen, zoals ordermanagement, de optimalisatie van klantenservice en ondersteuning voor productverrijking, verkopen en retourneren. Ook het verkopen en leveren vanuit verscheidene voorraadlocaties en extra verkoopkanalen en externe partners toevoegen is met de tool mogelijk.

In de onderstaande korte video gaat Stam in op de ontwikkelingen in online retailing en licht hij de nieuw ontwikkelde tool toe:

 

Nieuws

Meer nieuws over