AccelerationGroup: Performance Management van belang

05 december 2014 Consultancy.nl

Elke onderneming wil graag weten hoe haar medewerkers presteren. Toch wordt er nog vaak gestuurd op 6-maandelijkse, of zelfs jaarlijkse beoordelingsgesprekken. “Kansloos!” zegt Erwin Hemmen van The AccelerationGroup, “Groeien en verder ontwikkelen is immers niet mogelijk zonder een accurate blik op de prestaties en competenties.”

Performance Management is geen prachtige Engelse term voor het houden van functionerings-gesprekken. “In onze beleving is het een aanpak waarin je gelijktijdig kijkt naar de prestaties èn de competenties. Niet alleen bij de medewerkers, maar natuurlijk ook bij het MT,” aldus Hemmen.

De juiste context creëren
Het creëren van de juiste context is van groot belang. Een open sfeer van vertrouwen en willen leren is nodig om feedback te kunnen accepteren en kritisch naar jezelf te willen kijken. Enkel dan heb je de juiste voedingsbodem voor het samen kunnen groeien naar grotere hoogtes.

Performance Management

Het begrijpen ‘waarom’ is minstens zo belangrijk. ‘Waarom is dit nodig? Wat gaan we ermee doen?’ Zonder begrip en draagvlak zal het invoeren van performance management niet succesvol zijn.

Hoe start je er mee?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zo ook hier. Een grotere valkuil, dan direct starten zonder gedegen voorbereiding is er niet. Het is cruciaal om eerst heldere afspraken en processen te maken.  Bijvoorbeeld ‘Wie levert welke data aan? Wanneer worden de dashboards opgemaakt en wanneer vinden de gesprekken plaats?’ Maar ook: Wat zijn de KPI’s? Zijn de KPI’s compleet? Zijn de prioriteiten helder? Is het externe perspectief er goed in meegenomen? Hoe is de doorvertaling vanuit de top vormgegeven?

Het dashboard kan prima op een heel pragmatische wijze worden opgezet, niet perse met ingewikkelde tools. Het testen van het dashboard en het laten valideren door alle betrokkenen is een belangrijk onderdeel van het proces van verdere bewustwording en acceptatie.

Valkuilen
Wanneer alles goed is voorbereid en het draagvlak is verzekerd, kunnen de gesprekken beginnen. Niet twee maal per jaar, maar eenmaal per week. De kwaliteit van de gesprekken zijn alles bepalend voor mate van succes. Er zijn legio valkuilen voor zowel de manager als de werknemer. Niet doorvragen,  weerstanden niet weg weten te nemen of geen vertrouwen kunnen geven versus er niet voor open staan, niet goed voorbereid zijn of enkel excuses aanvoeren: het leidt allemaal tot beperkte resultaten.

Erwin Hemmen, The AccelerationGroup

Competenties ontwikkelen
“Zoals gezegd is Performance Management in onze optiek niet alleen een focus op de prestaties, maar ook het in kaart brengen van de competenties en zeker het ontwikkelen ervan.” zegt Erwin Hemmen. “Er is nauwe samenhang tussen inzicht in prestaties en competenties. Immers de achterblijvende prestaties op relevante KPI’s zijn soms het gevolg van een onderontwikkelde vaardigheid. En soms blijven KPI’s enkel achter door gebrek aan focus en aandacht.”

“Door de gecombineerde aandacht op prestaties en ontwikkeling ontstaat er een vliegwiel waarmee we altijd de prestaties weten te verbeteren. Ervaring leert dat medewerkers het over het algemeen erg waarderen, immers wie wil er niet groeien?”

Nieuws