EY: Rugby WK voegt 1 miljard toe aan Britse economie

09 januari 2015 Consultancy.nl

De economische waarde van de Rugby World Cup 2015, gehost door het Verenigd Koninkrijk van 18 september tot 31 october 2015, wordt geschat op ongeveer 1 miljard pond voor de nationale economie. Dat blijkt uit een doorlichting van EY. Naast de economische waarde creëert het evenement ook de mogelijkheid voor gaststeden en lokale bedrijven om zich internationaal in de kijker te spelen.

In het rapport, getiteld ‘The economic impact of Rugby World Cup 2015’, schat accountants- en advieskantoor EY de bijdrage van bezoekers op £982 miljoen aan het nationale BBP. De Rugby World Cup 2015 (RWC) zal naar verwachting bezoekers aantrekken van over de hele wereld, meer dan welk wereldkampioenschap dan ook daarvoor. Europa levert de meeste fans, in totaal 294.000 bezoekers.

Rugby World Cup 2015

Maar ook fans uit rugbylanden zoals Nieuw-Zeeland, Australië en Zuid-Afrika zullen naar verwachting met flinke aantallen opdagen. Zo’n 89.000 ‘Wallabie-fans’ zullen naar verwachting vanuit Australië overvliegen voor het evenement, en circa 21.000 Zuid-Afrikaanse fans zullen hun thuisland komen aanmoedigen. In totaal zal de RWC naar verwachting 494.000 bezoekers aantrekken, waarvan een significant deel van internationale origine is.

Het rapport stelt dat voornamelijk internationale bezoekers “een netto bijdrage leveren met betrekking tot de vraag naar goederen en diensten in de bredere economie, met een vermenigvuldigend effect door de supply chains heen.” Naar verwachting zullen hoge internationale bezoekersaantallen zorgen voor een succesvolle aftrap van het evenement, aangezien Zuid-Afrikaanse bezoekers naar verwachting zo’n £200 per dag zullen uitgeven en voor 22 dagen blijven, en Australische bezoekers tot 24 nachten zullen blijven en gemiddeld £218 per dag zullen uitgeven. Europese bezoekers zullen naar verwachting, in tegenstelling tot intercontinentale bezoekers, slechts drie nachten blijven met uitgaven à £152 per dag.

Rugby World Cup 2015 Bijdrage aan BBP

Toegevoegde waarde
Naast de potentiële economische spin-off van de RWC 2015, suggereert het rapport dat de 11 gaststeden de kans hebben om behoorlijke toegevoegde waarde uit het evenement te halen. De RWC 2011 in Auckland, Nieuw-Zeeland vergrootte het gemeenschapsgevoel, zo stelde 88% van de bewoners achteraf vast. De RWC 2015 wil dit nastreven via de creatie van ‘Fanzones’, de inzet van lokale vrijwilligers en gelokaliseerde evenementen. De RWC 2011 liet bovendien 52% van de Nieuw-Zeelandse bedrijven internationaal netwerken, iets wat het event in de UK voor de Britse bedrijven tracht na te streven. Het evenement creëert tevens de kans voor de 11 gaststeden, en het land als geheel, om zichzelf als toeristische bestemming op de kaart te zetten: na de RWC 2011 gaf 93% van de internationale bezoekers aan in de toekomst terug te willen gaan.

Voordelen voor het thuisland

Nieuws

Meer nieuws over