IBM BCS levert Twitter data analytics consultingdiensten

03 december 2014 Consultancy.nl

Twitter en IBM gaan samenwerken, en zullen een breed spectrum aan Big Data producten en consultancydiensten produceren vanuit hun samengevoegde mogelijkheden. Als onderdeel van de deal zal Twitter IBM voorzien van een schat aan informatie vanuit zijn gebruikersdatabase, en de technologiegigant zal in ruil daarvoor zijn geavanceerde cloud analytics tools en consultants aanbieden om diensten van kwaliteit te kunnen ontwikkelen. In voorbereiding op de samenwerking investeert IBM fors in de data mining skills en capaciteiten van zijn management consultants.

Twitter is ’s werelds grootste microblog-website, en zijn 284 miljoen actieve gebruikers genereren tot één miljard stukjes informatie per dag. Op de website delen gebruikers ideeën en content, en uiten hun mening over uiteenlopende onderwerpen.

Twitter Service Mobile

In een “mijlpaal partnership” zal Twitter’s verzamelde gebruikersinformatie, daterend tot aan 2006, beschikbaar worden gesteld voor IBM’S Big Blue cloud analytics, consultancyteams en Watson AI. “Twitter biedt een krachtige nieuwe lens waardoor wij naar de wereld kijken – zowel als platform voor honderden miljoenen klanten en zakelijke professionals, als een synthesizer van trends”, zegt Ginni Rometty, IBM Chairman, President en CEO. “Deze partnership, voortbordurend op IBM’s toonaangevende op cloud gebaseerde analytics platform, zal klanten helpen hun zakelijke beslissingen te verrijken met data van een geheel nieuw formaat. Dit is het meest recente voorbeeld van hoe IBM werk opnieuw uitvindt.”

De deal tussen de twee sectorgiganten bestaat uit drie hoofdcomponenten. Ten eerste zullen IBM en Twitter een serie oplossingen bieden, bijvoorbeeld gericht op de retail-, reis-, en vervoerssectoren. De joint venture zal ook een aantal ondernemersapplicaties leveren om zakelijke beslissingen te verbeteren binnen de diverse industrieën en beroepsgroepen. Zo zal Twitterdata bijvoorbeeld geïntegreerd worden met IBM ExperienceOne customer engagement oplossingen, waardoor sales-, marketing- en klantenserviceprofessionals het sentiment en gedrag beter in kaart kunnen brengen, om zo hun klanten beter te kunnen betrekken en te ondersteunen.

IBM Global Business Services

Op data gebaseerde consultancy
De derde component richt zich op management en IT Consulting. Professionals van IBM Global Business Services – de adviespraktijk van de organisatie – zullen toegang hebben tot Twitterdata voor adviesdiensten. Via analyse van deze data zullen de consultants beter in staat zijn klanten te ondersteunen bij het begrijpen van Big Data, om er vervolgens van te profiteren. Om zijn consultancypersoneel voor te bereiden op de nieuwe propositie, die het potentieel heeft een grote markt aan te boren, zegt IBM dat het “tienduizenden” Global Business Services consultants zal trainen op relevante businessprocessen en –applicaties.

Samen geloven de partners dat zij een gat in de markt zullen creëren, met het gebruik van Twitter’s Big Data-berg en IBM’s marktleidende analytics mogelijkheden. Volgens IBM kan het bouwen op meer dan 15.000 analytics consultants, 4.000 analytics patenten, 6.000 zakelijke partners binnen de sector, en 400 IBM-wiskundigen, die op dagelijks basis klanten zullen helpen Big Data te gebruiken om hun organisaties te transformeren.

Nieuws