Innopay: Nieuwe digitale spelers bedreigen banken

11 december 2014 Consultancy.nl

De huidige digitalisering heeft zijn weerslag op (Nederlandse) banken, die flink moeten investeren in virtualisering van hun diensten en de komende jaren blijven snijden in fysieke kantore en hun personeelsbestand. Bovendien zorgen nieuwe, vaak van oorsprong non-bancaire spelers, voor hevigere concurrentie in de markt. Shikko Nijland, Managing Partner bij Innopay, een expert in innovatieve betaaloplossingen, gaf onlangs tegenover RTL nieuws zijn visie op nieuwe spelers in de markt.

Digitalisering neemt vlucht
In 2009 werkten er nog meer dan 150.000 mensen in de Nederlandse bankensector, maar anno 2014 is ruim een op de 6 functies inmiddels verdwenen. Door de crisis en de opkomst van nieuwe technologieën zoals internet- en mobiel bankieren zien de Nederlandse grootbanken zich genoodzaakt om fysieke kantoren te sluiten, waardoor duizenden banen in de sector verdwijnen. Banken worden gedwongen om steeds meer te innoveren, om zich te kunnen blijven onderscheiden en te voldoen aan de wensen van de veeleisende klanten van vandaag. Want de klant van nu is online en mobiel; 4 van de 5 Nederlandse klanten maakt vandaag de dag gebruik van internetbankieren en ook de ontwikkeling van mobiel bankieren apps voor smartphones en tablets is nog altijd volop in ontwikkeling.

Mobiel Bankeren

ABN AMRO, ING en Rabobank
Door de bovengenoemde marktontwikkelingen hadden de grootbanken van Nederland de afgelopen tijd allemaal dezelfde boodschap. Zo kondigde ING aan dat er zo’n 1.700 banen verdwijnen de komende drie jaar. Bij ABN Amro verdwijnen binnen hun consumententak zo’n 650 tot 1.000 arbeidsplaatsen tot 2018. En Rabobank bestuursvoorzitter Wiebe Draijer gaf onlangs aan dat er bovenop de eerder aangekondigde ontslagronde van 10.000 man nog meer arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. Volgens hem is het verouderde kostenbedieningsmodel van de bank eenvoudig niet meer te tillen door de huidige virtualisering van dienstverlening.

Nieuwe spelers
Banken hebben bovendien te kampen met nieuwe concurrentie, vooral uit de non-bancaire hoek. Nieuwe spelers als Apple en Google doen inmiddels hun intrede met innovatieve betalingsproducten als Apple Pay en Google Wallet. 

Shikko Nijland - Innopay

Tegenover RTL Nieuws gaf Shikko Nijland, Managing Partner bij Innopay – een Amsterdams adviesbureau gespecialiseerd in innovatieve betaaloplossingen – onlangs zijn visie op deze nieuwe spelers: “Waar deze partijen heel goed in zijn is om de interface met de klant, de manier waarop je het product gebruikt, er heel mooi uit te laten zien en heel gebruiksvriendelijk te laten zijn. Op dit moment slagen deze spelers daar beter in dan banken”, aldus Nijland. Verder voorziet hij dat de “huidige generatie waarschijnlijk bij hun eigen bank wil blijven, maar dat de toekomstige generaties, oftewel generatie-Z, er helemaal geen problemen mee zal hebben om hun salaris bijvoorbeeld te laten storten op een Google Account”.

Ralph Hamers, bestuursvoorzitter van ING is niet bang voor deze opkomende spelers, maar ziet hen wel als een bron van inspiratie: "Ze zijn slim algemeen, algemeen goed accepteerd door klanten, dus we moeten zorgen dat we het beter doen.”

Nieuws

Meer nieuws over