Deloitte: 55 plussers stuwen verkoop van smartphones

01 december 2014 Consultancy.nl

In 2014 is de smartphone nog populairder geworden, waarbij er vooral een toename te zien is in de aanschaf en het gebruik van smartphones onder 55-plussers. Ook voor de toekomst blijft de smartphone onder alle devices de sterkste groeier. Dat blijkt uit de ‘Global Mobile Consumer Survey’, die dit jaar voor de vierde keer op rij door Deloitte werd uitgevoerd onder 2.000 Nederlandse respondenten.

De afgelopen jaren maakte de wereldwijde markt voor smartphones en tablets een enorme vlucht, waaronder ook in Nederland. Om inzicht te krijgen in de belangrijkste trends en ontwikkelingen onder mobiele consumenten voerde Deloitte dit jaar voor de vierde keer op rij de ‘Global Mobile Consumer Survey’ uit. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 2.000 Nederlandse respondenten, en verrijkt met analyses en internationale vergelijkingen op basis van vergelijkbaar Deloitte onderzoek onder 37.000 respondenten uit 22 landen.

Global Mobile Consumer Survey 2014

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat ten opzichte van overige devices, smartphones de sterkste groei lieten zien. Vorig jaar had 59% van de Nederlanders beschikking over een smartphone; in 2014 groeide dit percentage naar 71%. Verder is het tabletgebruik ook toegenomen: van 42% naar 50%. Ook onder eReaders (15% naar 17%) en netbooks (van 8% naar 10%) was een lichte stijging te zien. De phablet is nog niet zo populair. Vorig jaar bezat 5% van de Nederlanders er één, en in 2014 betreft dit 6%. Verder werd zowel vorig als dit jaar door 69% van de Nederlanders gebruik gemaakt van een laptop. Standaard mobiele telefoons verliezen echter snel aan populariteit: vorig jaar had nog bijna de helft (48%) van de Nederlanders een standaard mobieltje, dit jaar betreft het nog een derde (33%) van de populatie. De groeiende populariteit van smartphones vormde de belangrijkste oorzaak voor die daling. Tenslotte werd de ultrabook, een nieuwkomer in de Nederlandse markt, in 2014 door 5% aangeschaft.

Deloitte - Percentage of respondents with access to devices

Vooral groei onder 55-plussers
De populariteit van de smartphone is voornamelijk onder ouderen toegenomen. Vorig jaar maakte 35% van de 55-plussers gebruik van een smartphone; dit jaar betreft het 56%, een groei van maar liefst 60%. Over de hele linie was er groei zichtbaar binnen alle leeftijdscategorieën. Onder de doelgroep 18-24-jarigen gebruikt meer dan 9 op de 10 jongeren een smartphone: een toename van 82% naar 91%. Onder de jongvolwassenen (25-34) steeg het gebruik van 79% naar 84%. Gebruikers tussen de 35 en 44 jaar schaften ook vaker een smartphone aan (72% naar 77%), en onder de 45-44-jarigen nam het gebruik ook toe, van 58% naar 65%.

Deloitte -Percentage of smartphone owners per age segment

Wereldwijd net bovengemiddeld
Ondanks de stijgende cijfers onder alle leeftijden loopt Nederland in vergelijking met het buitenland nog wel achter in het gebruik van smartphones en tablets. Wat betreft smartphones zit Nederland op het gemiddelde met 71%, en qua tablets (50%) vlak daarboven. Singapore, Zuid-Korea, Noorwegen, Spanje, Zweden en Italië maken allen vaker gebruik van smartphones dan Nederlanders, en de UK, Duitsland, Frankrijk en Finland zitten daar iets onder. Kijkend naar het tabletgebruik doet Nederland (50%) het in vergelijking met de overige landen gemiddeld, en laat Zuid-Korea, Zweden, Duitsland, Frankrijk en Finland onder zich.

Deloitte - Percentage of respondents with access to smartphones and tablets

Smartphone grootste groeier
Kijkend naar de toekomst vormt de smartphone het grootse groeigebied van alle devices. Was in 2013 nog 15% van plan om het komende jaar een smartphone te kopen, zo groeide dit naar 18% in 2014. Ook bij Phablets was er een groei zichtbaar, van 5% vorig jaar naar 6% dit jaar. Bij de overige devices bleef het percentage gelijk – zoals bij grote tablets (7%) en smart glasses en watches (2%) –, of was een daling zichtbaar – zoals laptops (12% naar 11%), standaard mobiele telefoons (maar liefst 10% naar 6%) en kleine tablets (forse daling van 11% naar 4%). Ook de e Reader verliest aan populariteit, en zakt van 8% naar 4%, en ook de fitnessband (van 2% naar 1%) en de netbook zijn minder populair (3% naar 0%). Tot slot geeft 2% van de respondenten aan dat het van plan is om het komende jaar een ultrabook aan te schaffen.

Deloitte - Device Purchasing

Nieuws

Meer nieuws over