McKinsey: Bank of Engeland geplaagd door bureaucratie

18 november 2014 Consultancy.nl

Uit recent onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat het personeel van de Bank of Engeland deels ontevreden is met de wijze waarop de institutie geleid wordt. Terwijl niet alles slecht nieuws is, vindt het rapport dat luisteren naar het personeel het mogelijk zal maken om “wat leniger en behendiger te worden als organisatie”, waardoor de institutie de vereiste veranderingen kan aanbrengen om goed te opereren in de financiële omgeving na de crisis.

In oktober vorig jaar huurde de Bank of England (BoE) McKinsey & Company in om hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie en routekaart. Als onderdeel van het onderzoek vroegen de consultants het personeel bij de centrale bank in november om het management van de 320 jaar oude institutie te evalueren. De interne enquête, die keek naar de competenties en capaciteiten in 37 managementpraktijken (gebaseerd op McKinsey’s ‘Organizational Health Index’), werd uitgevoerd in opdracht van Mark Carney, de topman van de centrale bank. 

Bank of England

Uit de enquête bleek* dat de centrale bank over de hele linie bovengemiddeld scoorde in vergelijking met andere publieke sectororganisaties. Personeel is over het algemeen tevreden met de cultuur van de institutie. Er waren echter zorgen over sommige elementen in het management van de institutie, voornamelijk gerateerd aan de strategie, corporate accountability en coördinatie. Zo’n twee derde van de 2.266 deelnemers beschreef de institutie als “langzaam bewegend”, “hiërarchisch” en geplaagd door “interne politiek.”

Een groot gedeelte van het personeel van BoE gaf aan frustratie te hebben met betrekking tot hun “onvoldoende bevoegdheid om beslissingen te nemen” en dat de kwantitatieve methodes die gebruikt worden om te zien hoe de institutie gerund wordt “relatief ineffectief” zijn. Ook haalt de bank te weinig uit de potentiële innovatieve spirit van zijn personeelsbestand en zou het kunnen “profiteren van een meer open, transparante en consultatieve stijl van leiderschap, die openstaat voor verandering.”

Organizational Health Index
McKinsey’s ‘Organizational Health Index’ methodologie.

Daarnaast was een overgrote meerderheid van het personeel gefrustreerd door de loonstagnatie en beloningsmethode voor het bieden van financiële prikkels. Slechts 11% antwoordde dat zij het “altijd” of “vaak” eens zijn met de wijze waarop de institutie financiële beloningen uitdeelde.

Opbouwende feedback
De resultaten van de enquête zijn serieus genomen, zegt Charlotte Hogg**, een voormalig McKinsey werknemer en nu de Chief Operations Officer bij BoE. “Om deze institutie werkelijk te transformeren was het cruciaal om het personeel te betrekken bij alle aspecten met betrekking tot wat wij doen en hoe we dat doen”, vertelt Hogg. “Het personeel vertelde ons heel duidelijk waarin zij een verandering wilden zien. We luisterden, en we reageerden.” 

Mede op basis van de resultaten uit de enquête en de bredere strategische heroriëntatie gaf Carney eerder dit jaar zijn nieuwe 'One Bank' strategie vrij. Met de nieuwe roadmap wil de centrale bank inspelen op de veranderende rol van de toezichthouder, waarin het streeft om zijn externe impact te vergroten en tegelijkertijd de interne efficiëntie te vergroten.

Mark Carney en Charlotte Hogg - BoE

* De enquête is niet openbaar gemaakt door de Bank of England, maar na een langdurig proces van zeven maanden kreeg Bloomberg via de ‘Freedom of Information Act’ toegang tot een samenvatting (17 pagina’s) van het onderzoek.

** Charlotte Hogg begon haar carrière bij de Bank of England, waarna ze zich bij McKinsey & Company voegde in 1994 in Washington. In 2011 werd zij Managing Partner voor Strategy en Planning bij Morgan Stanley. Na een periode bij Experian (Managing Director UK en Ierland) en Banco Santander (Head Retail Distribution & Intermediaries) keerde zij begin 2013 terug naar de Britse centrale bank. In haar rol als COO leidde zij de zes maanden lange review van McKinsey.

Nieuws

Meer nieuws over