Q-Consult start Lean en continu verbeteren opleidingstak

13 november 2014 Consultancy.nl

Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs heeft een nieuw label gelanceerd dat zich richt op het trainen en scholen van opdrachtgevers en hun medewerkers. Het label – ‘LearninQ’ genaamd – levert een suite aan opleidingen, trainingen, workshops en spelsimulaties op het gebied van continu verbeteren.

Er is een nieuwe trend zichtbaar in de adviesbranche. Steeds vaker starten consultancybureaus een opleidingstak, waarmee ze willen inspelen op de steeds kritischer wordende behoefte van opdrachtgevers ten opzichte van consultancyprojecten. Klanten staan tegenwoordig steeds meer onder druk om kosten te besparen, en snijden daarom in deze adviesuitgaven. Zo geeft het Rijk bijvoorbeeld anno 2014 zo’n 20% minder uit aan externen ten opzichte van een aantal jaar geleden. Om tegemoet te komen aan de veranderende wensen van opdrachtgevers bieden steeds meer adviesbureaus kennis en coaching aan, waarbij na een periode van training de werknemers van de opdrachtgever zelf de rol van consultants over kunnen nemen.

Trainingen learninq

Twee recente voorbeelden: Vorig jaar lanceerde ConQuaestor een nieuw label, ConQuaestor Academy genaamd, dat zich richt op het opleiden en trainen van opdrachtgevers op het snijvlak van business, finance en operations. En begin dit jaar lanceerde WagenaarHoes de WagenaarHoes Academie, waarbij het adviesbureau al zijn bestaande trainingen en opleidingen onder een kap bundelde.

Q-Consult
Nu volgt ook Q-Consult. De opleidingstak biedt, in lijn met de specialisatie van het bureau uit Nijmegen, trainingen op gebied van Procesoptimalisatie (Lean, Six Sigma, TPM), Kwaliteitsmanagement (auditing, RCA, 8D) en Verandermanagement (Lean Leadership). Daarnaast gaat het organisaties helpen bij het structureel inrichten van opleidingen door middel van het opleidingshuis, een stevig fundament voor trainingen en coaching van verbeterprojecten. Doel hierbij is dat bedrijven zelfredzaam, met een duidelijke kapstok, een gestandaardiseerd opleidingsprogramma voor hun medewerkers opzetten, zodat ‘verbeteren’ onderdeel wordt van het DNA van het bedrijf.

LearninQ

“We merken dagelijks in ons werk dat het volgen en organiseren van Lean Six Sigma trainingen losse initiatieven zijn. Voor een organisatie betekent dat een wirwar aan trainingen en voor medewerkers onvoldoende opvolging na een enthousiaste dag training. Omdat dit zonde is van veel tijd en geld, willen wij hier organisaties bij helpen. Zodat zij meer effect zien van trainingen en een blijvend resultaat krijgen. LearninQ helpt om continu verbeteren breed in de organisatie te krijgen, in het gedrag van elke medewerker. Niet alleen de specialisten”, zegt Pascal Smits, manager van LearninQ.

Opdrachtgevers
LearninQ is formeel in oktober gelanceerd en heeft inmiddels al een aantal klanten: Gunvor-IBR, VBI, VolkerWessels en Océ. Laatstgenoemde is overigens een bekende van Q-Consult. Afgelopen jaren ondersteunde Q-Consult een grote Lean-transformatie in Océ’s fabriek in Venlo.

Nieuws