Schouten & Nelissen verkoopt onderdelen aan NCOI

11 november 2014 Consultancy.nl

Schouten & Nelissen heeft een aantal bedrijfsonderdelen verkocht aan NCOI. De opleidingsinstellingen wil zich in de toekomst opnieuw richten op het geven van trainingen in ‘zachte vaardigheden’, waar het bij de oprichting enkele decennia geleden om draaide.

Schouten en Nelissen (S&N), een opleidings- en trainingsinstelling uit Zaltbommel, werd in 1979 opgericht met als doel op te leiden op het gebied van training, opleiding, coaching en organisatie-ontwikkeling, met een focus op gedragsverandering. Kortom; zachte vaardigheden. De instelling heeft vestigingen in meer dan 40 landen, waaronder China, Polen, Zwitserland, Duitsland, en België.

De komende jaren wil S&N doorgroeien als toonaangevende wereldspeler op het vlak van persoonlijke vaardigheden. Om deze reden heeft het opleidingsbureau ervoor gekozen de andere, kennisgerichte activiteiten van de hand te doen aan branchegenoot NCOI. “Wij kiezen er heel bewust voor om ons in de toekomst volledig te focussen op wat ‘soft skills’ worden genoemd. In het trainen van persoonlijke vaardigheden en organisatieontwikkeling ligt onze expertise en ons unieke onderscheidend vermogen”, vertelt Marcel van Bronswijk, topman van S&N.

Schouten & Nelissen verkoopt onderdelen aan NCOI

Marktleider
Het Hilversumse NCOI zal de onderdelen ISBW, Bestuursacademie Nederland (gericht op de overheid), Lectric (internetopleidingen) en ISES (project-, proces- en informatiemanagement) overnemen. Opvallend is dat de Bestuursacademie nog niet zo lang geleden werd overgenomen (2011), destijds gericht op de internationale groeiambitie, maar de tak blijkt niet langer in de nieuwe plannen te passen. Ook de overige te verkopen bedrijfsonderdelen bieden kennisgerichte studies aan, wat niet in lijn is met de hernieuwde focus op zachte vaardigheden.

Zachte vaardigheden
Met de verkoop van zijn kennisgerichte opleidingsonderdelen, die het bedrijf zo’n €25 miljoen zal opleveren, wil S&N zijn internationale groeiambities waarmaken. De opleidingen waren grotendeels afhankelijk van de binnenlandse markt, en dat past niet langer in het groeiplan. “We bedienen nu al een aantal zeer grote internationale concerns wereldwijd. We groeien internationaal sterk en zien mondiaal nog een geweldige potentie. We constateren dat er steeds meer behoefte ontstaat aan trainingen en coaching, gericht op de ontwikkeling van mensen en organisaties”, licht Van Bronswijk toe. Momenteel behaalt het bedrijf ongeveer 20% van zijn inkomsten uit buitenlandse activiteiten, maar het ambieert de helft van de omzet buiten Nederland te halen, en daarnaast een jaarlijks groeipercentage van 10% binnen Nederland te behalen.

Voor NCOI levert de acquisitie een forse versterking van zijn positie op de Nederlandse markt. Circa 120 werknemers van Schouten & Nelissen maken de overstap naar de branchegenoot.

Nieuws