McKinsey Solutions sluit partnership met Eversight

11 november 2014 Consultancy.nl

McKinsey Solutions, de data analytics en software unit van strategy consultancykantoor McKinsey & Company, heeft een partnership gesloten met Eversight, een verlener van op cloud gebaseerde sales-en marketingdiensten. Als onderdeel van de deal zal McKinsey de diensten van Eversight met zijn bestaande Periscope suite combineren, om klanten te kunnen voorzien van een ‘state-of-the-art’ portefeuille op het gebied van pricing en trade promotions.

Om als bedrijf succesvol te zijn in de hedendaagse snel veranderende wereld is het van groot belang om strategieën en businessmodellen snel en effectief aan te kunnen passen. Meer dan ooit moet een strategie ‘levend’ worden, door middel van het constant testen, meten, kapitaliseren en opnieuw uitvinden van diensten- en productenportfolio’s. De rol van data analyse is hierin belangrijk – ongeacht de sector. Al is de ‘game changing’ impact van Big Data voor de economie en maatschappij een mainstream gedachte anno 2014, – analisten zijn het over het algemeen eens dat het succesvol analyseren van grote hoeveelheden data de belangrijkste basis is voor concurrentievermogen en innovatie – een aantal jaar geleden was McKinsey een van de pioniers in het veld.

Impact of Big Data

In zijn rapport uit 2011, ‘Big Data: The Next Frontier for Innovation’ genaamd, kwantificeerde McKinsey de waarde van Big Data per sector. Hierbij concludeerde het bureau dat zijn potentieel economieën zou transformeren, ofwel door de manier waarop zaken gedaan worden en/of door het creëren van compleet nieuwe markten. Volgens de berekeningen van het adviesbureau zou Big Data bijvoorbeeld alleen al in de Amerikaanse gezondheidssector meer dan $300 miljard per jaar genereren, hiermee illustrerend hoe groot impact van data-analyse zou kunnen zijn over alle sectoren heen.

Tegen de achtergrond van zijn overtuiging in Big Data lanceerde het bureau intern een nieuwe business unit – McKinsey Solutions – gericht op het adviseren en ondersteunen van klanten met het kapitaliseren van de waarde van data. De unit mengt McKinsey’s traditionele strategie, functionele en sectorexpertise met tools en software. Sinds zijn lancering is McKinsey Solutions sterk gegroeid, zowel in termen van zijn onderzoekscapaciteit (het bureau heeft significant geïnvesteerd in een Big Data Knowledge Centre in Louvain-La-Neuve, België), als in grootte en diensten. Momenteel heeft McKinsey Solutions 15+ aparte oplossingen voor klanten binnen alle sectoren, naast een aantal partnerships (bijv. ClickFox).

Periscope

Periscope
Eén van de belangrijkste diensten van McKinsey Solutions is Periscope, een oplossing die de effectiviteit van sales verhoogt. Het biedt klanten inzicht in belangrijke salesgegevens zoals de effectiviteit van pricing, trade promotions, omzetmanagement, om hen uiteindelijk te helpen een return on sales (ROS) verbetering te behalen van 2% - 7%, aldus McKinsey & Company. Wereldwijd maken tientallen grote retailers en fabrikanten van consumentengoederen gebruik van de diensten van Periscope.

Om Periscope’s portfolio te vergroten heeft McKinsey Solutions besloten een partnership aan te gaan met Eversight, een in Palo Alto gevestigd softwarebedrijf dat zich richt op de effectiviteit van promoties. Het bedrijf is slechts een jaar geleden opgericht en heeft in rap tempo een track record opgebouwd, en werkt momenteel als strategische partner voor grote CPG merken en retailers, waaronder Unilever en BIC. Eversight is voornamelijk bekend om zijn unieke ‘test-first’ aanpak, die het mogelijk maakt initiatieven op microniveau te testen en prijzen te verfijnen alvorens de veranderingen daadwerkelijk in de markt worden doorgevoerd. In essentie maakt de tool het voor besluitvormers mogelijk om hun promotieplannen niet langer te baseren op ‘een goede gok’, maar vooraf op feiten gebaseerd bewijs.

Brian Elliot - David Moran

“De Eversight oplossing biedt een verandering in inzicht die uniek is in de markt, die het voor klanten mogelijk maakt om de beste promotionele diensten te leveren en zich aan te passen aan het veranderende gedrag van klanten door middel van micro-testing. Door Eversight met Periscope te combineren kunnen organisaties hun promoties nog effectiever uitvoeren”, zegt Brian Elliott, CEO van Periscope. David Moran, medeoprichter van Eversight, voegt daaraan toe: “Wij geloven dat iedere promotie uitgebreid getest zou moeten worden voordat het uitgerold wordt. Periscope’s wereldwijde bereik, aanvullende suite van oplossingen, en onderscheidende expertise in het ondersteunen van verandermanagementprogramma’s maakt hen een ideale partner om deze mogelijkheden aan meer bedrijven te bieden, en sneller ook.”

Acquisities
Het is niet de eerste keer dat McKinsey Solutions externe expertise toevoegt aan zijn portefeuille. In 2011 acquireerde het Finalta, een oplossing voor retailbanken, en in 2012 kocht het Henry Rak Consulting Partners, een specialist in groei en analytics. Afgelopen jaar kocht het Lixto, en in september van dit jaar werd marketing operations specialist Agiliti overgenomen. In de toekomst kunnen meer acquisities en/of partnerships verwacht worden, zegt McKinsey.

Nieuws

Meer nieuws over