BCG: De top 50 meest innovatieve bedrijven ter wereld

03 november 2014 Consultancy.nl

Apple, Google, Samsung, Microsoft en IBM zijn de vijf meest innovatieve bedrijven van de wereld, volgens een onderzoek van The Boston Consulting Group. De lijst van top 50 innovatieleiders wordt, vergelijkbaar met voorgaande jaren, gedomineerd door grote technologie- en automotive spelers.

Consultancybureau The Boston Consulting Group (BCG) onderzoekt sinds 2005 de innovatieprestaties van wereldwijde bedrijven binnen meer dan 10 sectoren. Om de innovatieprestaties te meten vroegen de consultants meer dan 1.500 senior executives om de meest innovatieve bedrijven te beoordelen, en wogen vervolgens de resultaten met het relatieve aandeelhoudersrendement (periode van drie jaar), en de groei van omzet- en marges.

Een overzicht van de top 50 meest innovatieve bedrijven:

Meest Innovatieve Bedrijven 2014

De top vijf bedrijven is gelijk aan de editie van vorig jaar, met Apple, Google, Samsung en Microsoft die hun posities behielden, terwijl IBM één plek stijgt, ten koste van Toyota. Verder blijven 7 van de top 10 en 14 van de top 20 bedrijven hetzelfde. Technologie- en telecommunicatiebedrijven domineren de ranking, 21 van de top 50 onder hen distribuerend, de meeste sinds 2010. Automotive, goed voor 14 van de top 50 plekken, representeert de een na grootste sector, gevolgd door consumentenproducten, met 10 plekken in de top 50. Slechts drie nieuwe bedrijven voegden zich bij de lijst: Xiaomi Technology, Hitachi, en Salesforce.com. De grootste groei in de lijst werd behaald door Tesla (7), Cisco Systems (14), Siemens (15) en Fiat (32).

Sectorverschuivingen
Het rapport van BCG kijkt daarnaast naar de innovatieprestaties per sector. De analyse onthult scherpe verschuivingen in de innovatiehouding van specifieke sectoren. De grootste verschuiving is zichtbaar in de automotive sector: autofabrikanten rapporteerden een daling van 26% in innovatieprioriteit (van 84% naar 62%) en de tweede grootste daling in de intentie om meer te spenderen (van 71% naar 6%), volgens de auteurs het resultaat van een terugkerende focus op kostenbesparing – zelfs in het premium segment – aangezien veel bedrijven bezorgd lijken te zijn dat slechts innovatie alleen marges niet kunnen behouden. Opvallend is dat de consultants ook de rol van Tesla uitlichten: “Wellicht dat Tesla’s meer baanbrekende businessmodel de lat omhoog heeft gebracht heeft voor autofabrikanten – en daarmee de percepties van de respondenten veranderd heeft met betrekking tot wat innovatie vormt in de autobranche.”

Meest Innovatieve Sectoren

Bedrijven in de agribusiness sector proberen meer met minder te doen. Een verhoging in innovatie als prioriteit (van 72% naar 76%) en plannen om uitgaven te verlagen (slechts 40% plant een verhoging, in tegenstelling tot 56% in 2013) suggereren dat meer bedrijven in de sector hun focus verstrakken en hun geld uitgeven waar zij potentieel zien. In contrast daarmee toont de chemische sector een bescheiden verhoging in prioriteit (van 84% naar 86%) als gevolg van een grote verhoging in spenderingsintenties (74% is van plan om te verhogen in vergelijking met 57%).

Nieuws

Meer nieuws over