McKinsey: Nederlanders maken zich zorgen over geluk

03 november 2014 Consultancy.nl

Nederlanders maken zich grote zorgen over het geluk van toekomstige generaties. Anno 2014 geeft 62% van de bevolking gelukkig te zijn, in de toekomst wordt verwacht dat het percentage gelukkige Nederlanders is gedaald naar slechts 32%. Dit blijkt uit het ‘Namens Nederland’ onderzoek van McKinsey & Company, waaraan meer dan 100.000 Nederlanders meededen.

In juli van dit jaar lanceerde consultancykantoor McKinsey & Company – in samenwerking met tal mediabedrijven, onderzoeksbureaus, vakbonden, vervoersorganisaties en wetenschappers* – een grootschalig belangeloos onderzoek met de titel ‘Namens Nederland’. Doelstelling van het onderzoek is om een visie van Nederland te ontwikkelen: iedere Nederlander kon de afgelopen maanden op een speciale website aangeven hoe hij of zij wil dat Nederland er over tien jaar uit moet zien. Het onderzoek neemt alle belangrijke socio-maatschappelijke thema’s onder de loep, zoals economie, zorg, onderwijs, arbeidsmarkt, leefomgeving en belasting. Ook kijkt de studie naar hoe de burger zelf wil bijdragen aan de vormgeving van deze beleidskwesties.

Namens Nederland

Hoewel het onderzoeksrapport pas later deze maand wordt vrijgegeven, zijn een aantal bevindingen inmiddels naar buiten gebracht. Zo blijkt dat Nederlanders zich ernstige zorgen maken over hun geluk. Anno 2014 geeft bijna twee derde van de bevolking (62%) aan gelukkig te zijn, maar slechts een derde denkt dat de Nederlander in de toekomst nog net zo ‘happy’ zal zijn.

Ook blijkt de Nederlander welwillend te staan tegenover een grotere participatiesamenleving, vooral op het terrein van onderwijs, veiligheid, zorg, leefomgeving en koopkracht. Gemiddeld is de Nederlander bereid tussen de 2,5 en 4 uur per week meer te spenderen dan dat nu het geval is.

Persoonlijke vrijheid en eigen verantwoordelijkheid zijn de belangrijkste normen en waarden voor Nederlanders, zo leert het onderzoek. Verbeterpunten zijn er ook: Nederlanders mogen best minder individualistisch zijn en zeker een tandje bij moeten zetten als het gaat om sociaal gedrag en respect voor gezag en solidariteit.

* Een overzicht van de partners: mediabedrijven (De Telegraaf, RTL, SBS, FD, nudnik en CAVIAR), onderzoeksbureaus (Motivation en SKIM), vakbonden (FNV, CNV en VNO-NCW), vervoersbedrijven (RET, HTM en NS) en een aantal wetenschappers.

Partners Namens Nederland

Nieuws

Meer nieuws over