ZP-bemiddelaar e-people laat klant zelf tarief bepalen

30 oktober 2014 Consultancy.nl

Bedrijven die freelancers inhuren kunnen vanaf heden kiezen voor een nieuw businessmodel. In plaats van het betalen van een vaste recruitmentfee kunnen ze nu ook, op basis van hun tevredenheid, zelf bepalen hoeveel ze bereid zijn te betalen voor de inhuurkracht. Het zogenaamde Fair & Square model is gisteren gelanceerd door W&S bureau e-people onder de naam ‘Fair & Square’.

e-people
e-people is een werving- en selectiebureau dat in 2000 werd opgericht en gevestigd is in Amsterdam. Het bureau richt zich voornamelijk op het IT-, internet- en e-commerce segment en brengt (freelance) professionals en werkgevers samen voor IT-, internet- en e-commercevacatures en –opdrachten. Het bureau bemiddelt onder meer zp-ers, interim professionals en freelance personeel. Het bureau onderscheidt zich van andere werving- en selectiebureaus naar eigen zeggen door werkzoekenden te ondersteunen met een intensief en uitgebreid begeleidingstraject.

ZZP bemiddelaar epeople laat klant zelf tarief bepalen

Geen vaste tarieven
Wat e-people mogelijk nog unieker maakt is de manier waarop zij voortaan hun bemiddelingsdiensten beprijzen binnen de freelance markt. Vanuit een traditioneel oogpunt gooien werving- en selectiebureaus een marge bovenop het uurtarief van een zp’er, freelancer of interim professional. Het Amsterdamse e-people vindt dit ondoorzichtig en stelt dat dit anders moet. Zo laat het bureau de tarifering voortaan over aan de inlener en de tijdelijke kracht. “Geen marge betekent transparantie en een optimaal tarief voor alle partijen” stelt e-people in een persbericht. Het Fair & Square model wordt overigens al langer door e-people gehanteerd, maar doet nu dus zijn intrede binnen de freelance markt.

Volgens e-people vermijdt de nieuwe tarifering de soms extreem hoge marges van soms wel 30%, die doorgaans berekend worden. Die marges gaan volgens e-people ten koste van het uurtarief van de ingehuurde kracht. Met het nieuwe prijsmodel, onder de noemer ‘Fair & Square’, is er complete openheid en krijgen alle partijen een beter tarief, stelt e-people. Ook wijst het bureau op het feit dat hierdoor een opdrachtgever openlijk kan worden vermeld bij de publicatie van de inhuuropdrachten. “Door deze werkwijze wordt e-people serieus genomen door de betere zp’ers, interimmers en freelancers in de markt en ontvangt optimale respons”, aldus het W&S bureau.

Bas Westland - Epeople

Eerlijker en duidelijker
Bas Westland, managing partner bij e-people, stelt dat het nieuwe prijsmodel eerlijker en duidelijker is en licht het concept toe: “Onze klanten kiezen eerst welke verrichtingen wij uit hun handen nemen. Hierbij kun je denken aan een vaste prijs voor de intake op locatie en het opstellen van het profiel, de jobmarketing van een vacature en/of bijvoorbeeld het afnemen van interviews, face-to-face of via Skype/Facetime/Hangout. Vervolgens berekenen we een vaste prijs op basis van de gekozen verrichtingen. Dit is veel eerlijker en duidelijker. Dat horen we ook terug van onze klanten en onze zp’ers, interimmers en freelancers die al met het ‘Fair & Square’-model werken. Zij maken nu zelf onderling hun afspraken."

Adviesbranche
Interessant is dat de discussie rondom value for money ook speelt in de adviesbranche. Diverse consultancybureaus zijn al afgestapt van traditionele prijsmodellen (uurtje-factuurtje) en werken met innovatievere businessmodellen. Alhoewel grote adviesbureaus de sprong nog niet wagen, geeft deze innovatieve ontwikkeling in de recruitmentbranche maar weer eens aan dat de markt voor zakelijke dienstverlening voortdurend aan verandering onderhevig is.

Nieuws