Dicitas Consulting breidt uit naar Belgie en Luxemburg

29 oktober 2014 Consultancy.nl

Dicitas Consulting heeft een vestiging geopend in België. Met het nieuwe kantoor in Brussel, dat geleid zal worden door voormalig House of Marketing/Accenture Manager Davy Verhulst, wil de digitale specialist zowel de Belgische en Luxemburgse markt bedienen.

Het Nederlandse Dicitas Consulting is medio vorig jaar opgericht door Martin Hermsen en Rufus Udo, twee voormalig partners van Accenture. In minder dan een jaar groeide het bureau, dat zich onderscheidt door een ‘pureplay’ focus op digitale transformaties, tot een team van meer dan 20 consultants en associés.

Dicitas - Digital Performance Gap

Uitbreiding naar Benelux
Behalve een groeiende vraag van Nederlandse opdrachtgevers naar zijn diensten, zag het consultancybureau de afgelopen maanden ook kansen om naar de bredere Benelux markt uit te breiden. Na een zoektocht naar de ideale partner kwamen Hermsen en Udo uit bij Davy Verhulst, die hiervoor een stevig track record had opgebouwd in de adviesbranche en de Food & Beverage sector. Zo werkte Verhulst onder meer jarenlang voor adviesbureaus Accenture en Value Republic, marketingspecialist The House of Marketing en bierbrouwer ABInbev*. “De unieke positionering van Dicitas Consulting en de ambitieuze groeiambities hebben me het meest overtuigd om me te associëren”, aldus Verhulst over zijn motivatie.

Vanuit Brussel zal Verhulst leiding geven aan de activiteiten in de Belgisch/Luxemburgse markt. Verhulst hoeft echter niet vanuit het niets te starten; binnen zijn eigen en het bestaande netwerk van Dicitas Consulting heeft de organisatie een aantal adviseurs weten aan te trekken die het team inmiddels hebben versterkt, sommigen op fulltime en anderen op een associé basis.

Rufus Udo - Martin Hermsen - Davy Verhulst

De belangrijkste vraag voor Dicitas Consulting zal zijn hoe ze zich kunnen onderscheiden in de nieuwe markt. Net als de Nederlandse markt is de Belgische markt verzadigd, met honderden grote consultancybureaus en duizenden ZZP’ers die vechten om marktaandeel. Volgens Verhulst kan het bureau echter bouwen op een in Nederland uitgerolde succesvolle formule en infrastructuur, die uit drie belangrijke bouwstenen bestaat.

Focus op digital
Allereerst “een expliciete focus op digital,” zegt Verhulst, “waardoor we in staat zijn om een totaaloplossing te bieden. Samen met een sterk netwerk van digitale vernieuwers kunnen we een team leveren waarin alle benodigde capaciteiten op het gebied van digitale transformatie zijn verenigd.”

"Om tot succesvolle digitale transformaties te komen, moeten de vele stukjes van de puzzel op de juiste plaats terecht komen. Denk aan het sturen en beheersen van de digitale klantervaring, de inzet van omnichannelconcepten, analytics op klantdata, mobiele connectiviteit, digitale product- en service-innovatie, process excellence en meer", voegt Hermsen toe.

Dicitas breidt uit naar Belgie en Luxemburg

Performance-based
Ten tweede neemt het bureau afstand van traditionele vaste-prijs- of tijd & materiaal concepten en kiest voor facturatie die meer in lijn ligt met de nieuwe realiteit binnen de consultancybranche: ‘performance-based compensation’. “Wij werken met onze klanten op basis van een gezamenlijke verantwoordelijkheid en worden mede afgerekend op het bereiken van de beoogde resultaten”, zegt Verhulst. “Ook in België en Luxemburg gaan we op deze manier aan de slag.”

Sterk netwerk
Tot slot wijst Verhulst op het uitgebreide partnernetwerk van Dicitas Consulting. Ondanks zijn relatief geringe grootte en jonge track record, heeft het bureau – gesteund door de jarenlange ervaring van zijn senior team – partnerships afgesloten met een groot aantal bedrijven binnen het digitale ecosysteem die “leidend zijn in hun specifieke vakgebied”, aldus Verhulst. Zo werkt Dicitas Consulting nauw samen met onder meer Adnovate, Demandware, Inergy, Infore, Manhattan Associates en Yonego. “Hierdoor zijn we in staat om uitgebreide consultingervaring te combineren met de nieuwste inzichten in technologie.”

Partnernetwerk Dicitas Consulting

* Davy Verhulst studeerde af als Handelsingenieur aan UFSIA, waarna hij aan de slag ging bij Accenture. Hij deed ervaring op in lijnmanagement als global procurement director en zetelde in de management committee van de BeLux organisatie bij Inbev. Vanaf 2008 was hij onder andere geassocieerd bij Value Republic en The House of Marketing. Naast zijn activiteiten bij Dicitas Consulting is Verhulst mede-eigenaar van PicsAwall, een event marketing tech start-up.

Nieuws

Meer nieuws over