Bain: Wereldwijde luxemarkt groeit naar 223 miljard

21 oktober 2014 Consultancy.nl

Ondanks Europa’s kwakkelende economie, Rusland’s conflict met het Westen over Oekraïne en de onrust in Hong Kong ligt de wereldwijde markt voor luxe goederen op schema om dit jaar met 5% te groeien naar €223 miljard, blijkt uit een door consultancybureau Bain & Company uitgebracht rapport. Er is echter sprake van de langzaamste groei sinds 2009 en, kijkend naar de toekomst, zal de markt een overgang doormaken naar een duurzamere ‘nieuwe norm’.

Voor het 13e jaar op rij heeft Bain & Company, in samenwerking met Fondazione Altagamma, een marktschatting gemaakt van de wereldwijde luxegoederen markt. De net uitgebrachte 2014 editie van het rapport (‘Luxury Goods Worldwide Market Monitor 2014’) toont aan dat gedurende de afgelopen 20 jaar de luxegoederen markt meer dan verdriedubbeld is, van €73 miljard in 1994 naar €218 miljard het afgelopen jaar. In 2014 ligt de wereldwijde luxemarkt op koers om de €223 miljard grens te bereiken, wat neerkomt op een groei van 5%, een iets lager percentage dan de 7% in 2013.

Wereldwijde markt voor luxegoederen

De vraag naar luxegoederen steeg binnen alle markten waarbij de Amerikaanse markten, goed voor ongeveer een derde van de totale markt, volgens Bain werden gekenmerkt als de onbetwiste groeimotor in 2014, met een behaalde groei van 6%. De groei had hoger kunnen zijn, ware het niet dat Noord-Amerika geraakt werd door een strenge winter. Ondanks aanhoudende economische uitdagingen en sociaal-politieke spanningen in Rusland en Oekraïne, lukte het Europa toch een groei van 2% te behalen, hoewel een groot deel toegeschreven kan worden aan de consumptie door toeristen. Japan presteerde het beste (+10%), terwijl luxe-uitgaven in China voor de eerste keer een negatieve tendens lieten zien (-1%).

Wereldwijde luxegoederen markt per regio

Kruisbestuiving van luxe-uitgaven
In het rapport concluderen de consultants dat toeristische uitgaven de belangrijkste aanjager van groei vormen – wat betekent dat het steeds belangrijker wordt wie een aankoop doet dan waar consumenten hun aankoop doen. Chinese consumenten bijvoorbeeld – die de snelstgroeiende nationaliteit voor luxe uitgaven vertegenwoordigen –  geven in het buitenland meer dan drie keer zoveel uit dan wat zij in hun thuisland uitgeven. “Met zulke kruisbestuivingen van luxe-uitgaven is het niet langer zinvol om alleen naar geografische gebieden te kijken. De focus verplaatst zich daarentegen naar consumenten, waarbij lokale trends en voorkeuren slechts een deel van het plaatje weergeven”, zegt Claudia D’Arpizio, partner bij Bain.

Wereldwijde luxegoederenmarkt - voorspelling

Vooruitkijkend zijn de auteurs optimistisch over de luxegoederen markt, en verwachten zij dat de sector zal groeien naar €250 - €265 miljard tegen 2017, al zullen de dubbele groeicijfers van het verleden waarschijnlijk niet behaald worden. “De sector beweegt zich richting een lagere, maar duurzamere  lange termijn groei. Dat wordt de ‘nieuwe norm’ voor de wereldwijde luxe markt”, concludeert D’Arpizio.

Nieuws

Meer nieuws over