MIT en Capgemini Consulting lanceren boek Leading Digital

20 oktober 2014 Consultancy.nl

Capgemini Consulting en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een nieuw boek uitgebracht, dat executives inzichten biedt in hoe zij ‘digital’ kunnen omarmen, en belangrijker nog, hoe zij ervoor kunnen zorgen dat hun organisatie profiteert van het (commerciële) potentieel van digital. 

De afgelopen jaren heeft digitalisering organisaties getransformeerd – zowel kleine als grote organisaties binnen uiteenlopende bedrijfsgebieden, van producenten tot bancaire instellingen en zelfs de farmaceutische industrie. Bestuurders komen door de overgang naar een digitale business voor een tweesprong te staan – aan de ene kant biedt het in potentie enorme mogelijkheden, aan de andere kant komen er significante strategische en operationele uitdagingen bij kijken.

Recent onderzoek van Capgemini Consulting en MIT (‘The Digital Advantage’) laat zien dat digitale leiders – de zogenaamde ‘Digital Masters’ – soms tot wel 9% meer omzet behalen en zelfs 26% meer winst dan hun concurrenten. Ondanks deze duidelijke voordelen worstelen bedrijven tegelijkertijd met het benutten van het digitale potentieel, ofwel door onvoldoende prioriteit, focus of budget en/of door slechte implementatiecapaciteit. Als gevolg hiervan schatten de onderzoekers dat momenteel ‘slechts’ 15% van organisaties als digitale leider bestempeld kan worden, terwijl 65% zich nog altijd bevindt in de vroege adoptiefase*.

Capgemini Consultinf - Digitale Volwassenheid 

Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation
Om bestuurders te helpen omgaan met de digitale uitdaging, besloten Capgemini Consulting en MIT om een boek uit te brengen, geheel toegewijd aan de adoptie van digital. Het boek – getiteld ‘Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation’ – is gebaseerd op een studie van meer dan 400 grote bedrijven en instellingen uit allerlei sectoren, en bevat meer dan 100 case studies uit eerdere onderzoeksrapporten**.

Het boek begint met het uitlichten van het potentieel van digital en concludeert dat in de komende tien jaar bedrijven, industrieën en gehele economieën getransformeerd zullen worden door een stroom van technologische innovaties, die “alles wat er tot nog toe op dit gebied is gebeurd beperken tot slechts een opmaat voor wat ons te wachten staat”, schrijven de auteurs Didier Bonnet (Senior Vice President van Capgemini Consulting), Andrew McAfee (MIT) en George Westerman (MIT). “Met het oog op de impact van digitale technologieën op de zakenwereld zegt McAfee: “We ain’t seen nothing yet.” 

George Westerman Didier Bonnet Andrew McAfee

Gebaseerd op de spelbepalende rol die digital naar verwachting zal hebben, keken de auteurs vervolgens naar de belangrijkste karakteristieken die nodig zijn voor het succesvol omarmen van digital. Hiervoor onderzochten zij de praktijken en operaties van meer dan 100 organisaties, waaronder digitale leiders als Burberry, Lloyds Banking Group en Nike. Interessant genoeg concludeerden zij dat digitaal leiderschap mogelijk is binnen elke industrie: “We ontdekten dat het niet uitmaakt binnen welke industrie je je bevindt,” legt Bonnet uit. Verder blijkt dat het succesvol doorvoeren van digitale transformatie geen ingewikkelde of mysterieuze kunst is; daarentegen is het een haalbare doelstelling voor “iedere organisatie met leiderschap en de wil om dit te doen.”

Tenslotte, voor bestuurders die van hun organisatie een digitale leider willen maken, bieden de auteurs een praktisch raamwerk waarmee organisaties hun resultaten op drie gebieden kunnen verbeteren: klantervaring, operationele processen en businessmodellen. Het raamwerk is gebaseerd op een stap voor stap handleiding (12 stappen); van bepaling en planning van strategie en de uitvoering ervan, tot het verankeren ervan binnen de organisatie. Elk hoofdstuk is ook voorzien van een zelf-diagnostische opdracht, en biedt verder nuttige voorbeelden en technieken om te gebruiken. ”In dit boek bieden de auteurs niet alleen inspiratie, maar ook de praktische begeleiding die CEO’s nodig hebben om digitale transformaties succesvol te leiden”, zegt Pierre Pringuet, CEO van Pernod Ricard.

* Gebaseerd op het rapport ‘Embracing Digital Technology’ van Capgemini Consulting en MIT.

** Capgemini Consulting en MIT voeren gezamenlijk onderzoek uit sinds 2011.

Nieuws

Meer nieuws over