Capgemini: Elektronische betalingsmarkt 9% gegroeid

07 oktober 2014 Consultancy.nl

Het aantal elektronische betalingen is het afgelopen jaar wereldwijd met 9,4% gestegen naar een totaal van 366 miljard transacties. Dit komt vooral op het conto van sterk groeiende non-cash betalingsmarkten in ontwikkelingslanden en van het toenemende gebruik van creditcards (+9,9%) en betaalpassen (+13,4%), blijkt uit onderzoek van Capgemini en Royal Bank of Scotland.

In 2009 was de elektronische betalingsmarkt goed voor bijna 270 miljard transacties. Tussen 2009 en afgelopen jaar is de markt fors gestegen, met een CAGR van boven de 7%, naar 366 miljard transacties in 2013. Noord-Amerika en Europa zijn samen goed voor zo’n 60% van de totale markt.

Electronic Transactions Market

De groei daarentegen is voor een groot gedeelte te danken aan de ontwikkelingslanden – ruim 50% van de groei in elektronische betalingen wereldwijd komt voor hun rekening. Zo groeide de markt van Centraal Europa, het Midden-Oosten en Afrika (CEMEA) bijvoorbeeld met een CAGR van >25% tussen 2008 en 2012, terwijl Latijns Amerika een CAGR van bijna 20% wist te behalen. Een groot contrast bij de groeipercentages van Europa (CAGR = 4.3%) en Noord-Amerika (CAGR = 3.6%). China wordt door de onderzoekers gezien als de belangrijkste disruptor voor de toekomst. “Let vooral op China, want als de groei de komende jaren doorzet dan kan het binnen vijf jaar de grootste markt worden voor elektronische betalingen,” zegt William Higgins, Managing Director of Payments bij RBS.

Payments Growth Rate

Koploper in elektronische betalingen is Finland, met 448 transacties per persoon per jaar, gevolgd door de V.S. en Nederland. “Het lijkt erop dat een campagne zoals ‘klein bedrag, pinnen mag’ dus zijn vruchten afwerpt,” aldus Paul Koetsier, Managing Consultant Payments bij Capgemini.

Electronic Transactions per Country

Kansen en uitdagingen
Volgens Capgemini en RBS zorgt de snelgroeiende markt voor grote kansen binnen de betalingsindustrie en zijn ecosysteem. Tegelijkertijd brengt het ook aangrijpende uitdagingen met zich mee, zoals het voldoen aan de verwachtingen van klanten, het in goede banen leiden van de fusie tussen e- betalingen en m-betalingen en de toenemende concurrentie en regeldruk.

Nieuws

Meer nieuws over