McKinsey koopt digital marketing operations firma Agiliti

22 september 2014 Consultancy.nl

McKinsey & Company heeft Agiliti gekocht, een boutique Amerikaans management adviesbureau met een focus op digital. Agiliti wordt geïntegreerd binnen het wereldwijde consultancybureau, en aan de basis staan van een nieuwe service offering gericht op digitale marketingoperaties. Financiële voorwaarden van de transactie zijn niet bekend gemaakt.

Agiliti werd opgericht in 2011 door Jason Heller, een veteraan in het Amerikaanse marketinglandschap. Hij startte zijn carrière in digitale marketing in 1997, toen hij Mass Transit Interactive mede oprichtte. Het digitale bureau bouwde een sterke reputatie op, en werd in 2005 gekocht door Horizontal Media, het grootste mediabureau in de Verenigde Staten. Als gevolg van de deal werd Heller de Managing Director van Horizon Interactive, hoewel hij na twee jaar ontslag nam om een nieuw media bedrijf op te richten in de reisbranche. Nadat hij zijn nieuwste enterprise verkocht in 2011, lanceerde hij Agiliti.

Het dienstenportfolio van Agiliti centreert zich rondom digitale marketingoperaties, waaronder:

McKinsey Digital Marketing

De krachtenbundeling tussen Agiliti en McKinsey & Company komt niet als een grote verrassing. De afgelopen jaren hebben de bedrijven op verschillende momenten met elkaar samengewerkt, in op het gebied van onder meer business development, project delivery en thought leadership. Gebaseerd op de successolle samenwerking en de toenemende vraag naar digitale expertise heeft McKinsey nu besloten om het boutique adviesbureau te kopen. “Agiliti werkt al jaren samen met McKinsey”, legt Heller uit. “We hebben een kans gekregen om elkaar te leren kennen, en er zeker van te zijn dat onze filosofieën, aanpak en als belangrijkste, onze visie voor het succes van onze klanten goed aansluit op elkaar. Aansluiten bij McKinsey geeft ons de wereldwijde schaal en expertise om klanten op nieuwe en innovatieve manieren te dienen.”

Jason Heller - McKinsey

Binnen McKinsey zal Agiliti een nieuwe dienstverlening vormen met een focus op marketingoperaties – wat zal opereren als onderdeel van McKinsey’s Marketing & Sales praktijk – en daarnaast zal de expertise worden gebundeld met McKinsey’s bestaande digitale proposities (‘McKinsey Digital’).

Digitaal landschap
Wereldwijde strategie adviesbureaus zijn de afgelopen maanden flink bezig met het uitbreiden van hun digitale praktijken, door middel van grote wervingsinspanningen, maar ook middels acquisities. Zo kocht bijvoorbeeld McKinsey’s grootste rivaal, The Boston Consulting Group, onlangs Strategic & Creative (S&C), een digitaal ontwerpbedrijf gevestigd in Sydney, Australië. En begin 2014, voor de integratie van Booz met PwC Advisory, breidde BCG zijn Digitale praktijk (BCG Digital Ventures) significant uit met een groot team van voormalige Booz Digital consultants, waaronder verschillende senior leiders.

Nieuws