First Consulting breidt uit naar infrastructuur en mobiliteit

19 september 2014 Consultancy.nl

First Consulting heeft in 2014 het aantal sectoren waarin het bedrijf werkzaam is verder uitgebreid. First Consulting werkt voor klanten in de energie- en telecomsector (zoals Alliander, Enexis, Stedin, NLE, Essent, Nuon, KPN, Telfort en Ziggo). Sinds kort is First Consulting ook werkzaam in de infrastructuur en mobiliteitssector. Consultancy.nl sprak met Jean Olthof, Jurjen Mooiweer en Ruben Braat, werkzaam bij First Consulting, over hun achtergrond en ervaringen in de infrastructuur en mobiliteitssector en de verschillen en overeenkomsten tussen deze sector en de andere sectoren waarin First Consulting actief is.

Kunnen jullie jezelf introduceren?
Jurjen: Na mijn studie Technische Bedrijfskunde in Groningen ben ik in 2011 gestart bij First Consulting. De afgelopen jaren heb ik ervaring opgedaan in met name de energiesector en ben ik in verschillende rollen betrokken geweest bij projecten die met asset management te maken hebben. Recent ben ik betrokken geweest bij het uitvoeren van ons eerste project voor een klant in de infrastructuur en mobiliteitssector.

Jurjen Mooiweer - First Consulting

Ruben: Ik heb Technology Management gestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven en ben daarna direct gestart als consultant in de infrastructuur en mobiliteitssector. Ik werk nu ruim 10 jaar in deze sector en heb veel ervaring opgedaan met change management en het optimaliseren van asset management systemen. Recent heb ik de overstap gemaakt van Capgemini naar First Consulting.

Jean: De afgelopen 20 jaar heb ik bij Capgemini gewerkt, waarvan 8 jaar in de infrastructuur en mobiliteitssector. In deze jaren heb ik bij klanten als NS, Keyrail en ProRail veel ervaring opgedaan. Inmiddels ben ik een aantal maanden werkzaam bij First Consulting.

Waarom hebben jullie voor First Consulting gekozen?
Jean: De groeiambities van First Consulting spreken me aan en ik wil graag een bijdrage leveren om deze te realiseren. Daarnaast is First Consulting een heel jong en dynamisch bedrijf. We hebben echt een ‘aanpakkersmentaliteit’ en werken samen met de klant om tot het beste resultaat te komen. En omdat we geen kantoor hebben, zijn we altijd aan het werk voor en bij de klant, dat vind ik positief.

Jurjen: Ik vind het in mijn werk belangrijk dat ik ook daadwerkelijk voor de klant het verschil kan maken. Dus niet alleen een mooi adviesrapport opstellen, maar er ook voor zorgen dat de verbetering daadwerkelijk gerealiseerd wordt. De mensen bij First Consulting zijn daarnaast nuchter en pragmatisch ingesteld, dat spreekt mij erg aan.

Ruben: Ik wil graag operationele veranderingen teweeg brengen! First Consulting is een bedrijf dat niet alleen advies geeft, maar ook oplossingen implementeert. Samen met First Consulting collega’s wil ik processen verbeteren en mooie projecten in deze voor ons nieuwe markt uitvoeren

Ruben Braat - First Consulting

Wat moeten we ons voorstellen bij de infrastructuur en mobiliteitssector?
Infrastructuur gaat over bedrijven die de aanleg en het beheer en onderhoud uitvoeren van de fysieke assets waarvan bedrijven gebruik maken om personen en/of goederen te vervoeren. Mobiliteit betreft de bedrijven die deze personen en/of goederen vervoeren, de vervoers- en transportbedrijven zelf. Bedrijven in deze sector zijn o.a. ProRail, Rijkswaterstaat, Schiphol, KLM, NS, PostNL en regionale en gemeentelijke vervoersbedrijven. Deze sector heeft veel overeenkomsten met de sectoren waar First Consulting al veel ervaring in heeft opgedaan en het is dus niet onlogisch om ons in deze sector te begeven. In beide sectoren heb je te maken met bedrijven die fysieke assets beheren of gebruik maken van deze assets. De processen voor onderhoud en administratie zijn vergelijkbaar. Daarnaast werken in beide sectoren mensen met veel vakinhoudelijke technische kennis. Een uitdaging voor de bedrijven in alle drie de sectoren is dat door de vergrijzing kennis wegvloeit. Wie gaat het werk van de ervaren monteurs overnemen? Hoe wordt kennis binnen het bedrijf geborgd? Daarnaast waren de bedrijven in deze sectoren voorheen vaak overheidsbedrijven. Hierdoor lijken ze wat betreft organisatie en cultuur ook op elkaar.

Er zijn natuurlijk ook verschillen: de telecomsector is eerder geliberaliseerd dan de andere twee sectoren. Wet- en regelgeving en de betrokkenheid van de politiek zijn duidelijk anders. Er is bijvoorbeeld maar één beheerder van de (landelijke) spoor- en weginfrastructuur, terwijl er meerdere netbeheerders zijn in de energiemarkt. Ook zie je dat de ‘customer journey’ nu een actueel thema is bij de telecombedrijven, waar dat bij de energieleveranciers nog moet komen. Daarnaast is de samenwerking tussen enerzijds leveranciers of vervoerders en anderzijds beheerders per sector verschillend.

Jurjen: Bij de infrastructuurbedrijven zijn de assets vaak toegankelijk voor het grote publiek. Dit maakt het beveiligen van assets een moeilijke opgave. Een goed voorbeeld is het beschermen van spoorrails tegen koperdieven. Daarnaast zorgen spoorlopers voor onveilige situaties op het spoor. Een belangrijke vraagstuk is hoe je het spoor zo goed mogelijk kan beveiligen zonder dat de kosten te hoog worden. Bij telecom- en energiebedrijven liggen de assets, kabels en leidingen, in de grond waardoor deze minder toegankelijk zijn voor het grote publiek. In deze sector liggen andere uitdagingen, zoals het voorkomen van graafschades.

Ruben: Ook op het gebied van publieke impact is er een verschil tussen de sectoren. Een storing aan het spoor kan een reeks van vertragingen door het hele land veroorzaken. Veel mensen hebben daar direct last van. Hetzelfde geldt voor een telecomstoring. Een elektrastoring daarentegen, is vaak lokaal, waardoor de landelijke impact beperkt is.

First Consulting

Welke ontwikkelingen zien jullie in de infrastructuursector?
Het realiseren van het ‘spoorboekloos’ rijden is een ontwikkeling die we binnenkort kunnen verwachten. Bij het ‘spoorboekloos’ rijden worden er meer treinen op een traject ingezet. Hierdoor gaan er meer treinen tegelijkertijd gebruik maken van het spoor, waardoor treinen dichter achter elkaar zullen rijden. De Nederlandse sporen behoren nu al tot de drukst bezette sporen ter wereld. Het is van groot belang dat de veiligheid van reiziger gewaarborgd blijft wanneer het spoor intensiever gebruikt wordt. Daarnaast zal de infrastructuur moeten worden aangepast om dit allemaal mogelijk te maken. Er moet dan worden gedacht aan minder wissels rondom stations of seinen die dichter op elkaar komen te staan.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de implementatie van het ERTMS-systeem, een Europees veiligheidssysteem. Het ERTMS-systeem bepaalt tot waar en met welke snelheid een trein mag rijden. Dit veiligheidssysteem hanteert Europese standaarden waardoor het aantal ongevallen teruggedrongen zal worden. De implementatie hiervan moet in Nederland in 2030 afgerond zijn.

Waar ligt de kracht van First Consulting volgens jullie en hoe kan deze van toegevoegde waarde zijn voor klanten in de infrastructuur en mobiliteitssector?
Jurjen: First Consulting helpt, net als veel andere bedrijven, met het optimaliseren van processen. Wij gaan echter door tot op de werkvloer: we staan met de voeten in de modder. Er zijn niet veel bedrijven die dat ook doen, op die manier voegen we waarde toe.

Jean: Binnen First Consulting hebben we consultants die affiniteit hebben met techniek en het optimaliseren van onderhoudsprocessen van assets. We focussen op processen, maar betrekken daarbij ook ICT en change. We kijken samen met de klant wat deze nodig heeft. First Consulting heeft in andere sectoren veel ervaring met asset- en datamanagement deze onderwerpen zijn ook actueel in de infrastructuur en mobiliteitssector.

Jean Olthof - First Consulting

Wat willen jullie meegeven aan geïnteresseerden in First Consulting?
Jean: We zijn ons aanzienlijk aan het verbreden. Dat is voor starters interessant, maar zeker ook voor mensen met meer ervaring. We geven mensen binnen First Consulting veel verantwoordelijkheid. Dat doen we ook in deze nieuwe sector. We willen een steile groei doormaken en zoeken talent dat daar aan bij wil dragen, van junior tot senior!

Bekijk het profiel van First Consulting voor meer informatie.

Nieuws

Meer nieuws over