Grant Thornton: Top 10 MVO initiatieven in bedrijfsleven

23 september 2014 Consultancy.nl

Het doneren van geld is wereldwijd de meest voorkomende manier van bedrijven om uiting te geven aan hun MVO-doelstelling, blijkt uit een recent onderzoeksrapport van Grant Thornton. Zuid-Afrika is het vaakst bereid geld te doneren, gevolgd door de VS en Canada in zijn streven bij te dragen aan een meer duurzame wereld.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is al jaren bezig aan een opmars in de bedrijfswereld. Enerzijds omdat het ‘moet’ – investeerders verlangen naar transparantie, en de opkomst van social media heeft de impact die bedrijven op economie, omgeving en maatschappij hebben in de spotlights gezet. Anderzijds ook omdat het loont, zo toont het ‘Corporate social responsibility: beyond financials’ onderzoek van Grant Thornton. Hieruit blijkt dat het nastreven van MVO en financieel gewin steeds meer met elkaar vervlochten wordt. Als gevolg hiervan zijn bedrijven wereldwijd in toenemende mate betrokken bij een breed spectrum van activiteiten dat zich richt op het reduceren van sociale en omgevingsgerichte impact.

Corporate social responsibility

Goede doelen
De vraag is: wat is de populairste vorm van MVO? Het Grant Thornton onderzoek onthult dat het doneren van geld aan gemeenschappelijke/liefdadigheidsactiviteiten (68%) het populairst is. Van de respondenten gaf 65% aan goede doelen op andere manieren te hebben ondersteund en eenzelfde percentage gaf aan hun energie-efficiëntie of afvalbeheer te hebben verbeterd. 53% heeft aangegeven producten/diensten gedoneerd te hebben aan een liefdadigheidsorganisatie, en 39% heeft zijn producten/diensten aangepast om de impact op de omgeving te verminderen. Iets minder dan een derde (31%) gaf aan zijn CO2-voetafdruk gemeten te hebben, en 30% geeft aan een partnership aan te zijn gegaan met een liefdadigheidsinstelling.

Grant Thornton - Goede doelen

Verschillen per regio
Er zijn echter grote verschillen in MVO voorkeuren per continent. De overweldigende meerderheid van bedrijven in Canada en de VS doneert geld (93%) of diensten (91%) aan gemeenschappelijke / liefdadigheidsactiviteiten en een verdere 78% doneert producten of diensten. De vergelijking met andere regio’s is opvallend; in Europa doneert twee derde geld (69%) en meer dan de helft participeert in gemeenschappelijke/liefdadigheidsactiviteiten (58%). Het doneren van geld is het meest populaire CSR initiatief dat in Latijns-Amerika (57%) gedaan wordt, iets boven het doneren van tijd (50%) of producten en diensten (42%).

Geld doneren
Kijkend naar de verschillen voor het meest voorkomende MVO initiatief, het doneren van geld, toont het onderzoek dat bedrijven in Zuid-Afrika, de VS en Canada de meest gulle gevers zijn. De top 10: 

Donated Money to Community Causes

Zuid-Afrika voert de lijst aan met 95% van de bedrijven die geld doneert aan gemeenschappelijke / liefdadigheidsactiviteiten. De VS is de tweede meest gulle gever met 93%, en de top 3 wordt afgesloten met Canada, waarvan 92% van de bedrijven geld doneert. Duitsland (89%) volgt, daarna Ierland (82%) en de UK (80%). Nederland komt niet voor in de top 10.

Nieuws

Meer nieuws over