Capgemini start Digital innovation lab in Australie

19 september 2014 Consultancy.nl

IT- en consultancybureau Capgemini heeft een nieuwe Digital research- en innovatiepraktijk gelanceerd in Sydney, Australië. De praktijk – genaamd ‘Social, Mobile, Analytics and Cloud Lab’ (SMAC) - zal Capgemini helpen zijn thought leadership te etaleren en gespecialiseerde diensten leveren aan projecten.

Met de opkomst van digitale technologieën en kanalen, vragen klanten van adviesbureaus steeds vaker naar expertise op het vlak van onder meer digitalisatie, big data & analytics, social media en cloud. Volgens een recent onderzoek van Capgemini gebruikt momenteel meer dan 89% van de grote bedrijven wereldwijd ten minste een van de bovengenoemde technologietools in de markt. Om deze groeiende vraag te beantwoorden hebben consultancybureaus de afgelopen jaar hun digitale mogelijkheden een behoorlijke boost gegeven, zowel door hun Digital skills, knowhow en dienstenportfolio te verbeteren, en door het vergroten van hun wereldwijde onderzoeks- en delivery capaciteit.

Digital innivation lab Australie

Bekende grond
Voor Capgemini is het digitale landschap bekende grond – het was een van de eerste bureaus in de sector om het potentieel te identificeren en ermee in zee te gaan. In 2009 lanceerde het een nieuwe strategie compleet gecentreerd rondom Digital, waarmee ‘Digitalisering’ een integraal onderdeel werd van de visie van het bureau. Sindsdien heeft het volgens analisten een leidende positie in de markt weten te bemachtigen en vast te houden. Zo werd bijvoorbeeld Capgemini Consulting – de management consulting unit – bijvoorbeeld afgelopen jaar uitgeroepen tot een van de marktleiders op het gebied van digital strategy consulting (samen met Deloitte en Strategy&). Ook Capgemini’s prestigieuze research partnership met de MIT in de VS wordt door analisten alom geprezen.

In Australië heeft Capgemini zo’n 1.800 werknemers, waarvan een groot gedeelte zich richt op digitale transformaties. Het van origine Franse bureau heeft nu besloten om zijn diensten te vergroten met de lancering van een ‘Social, Mobile, Analytics and Cloud Lab’ (SMAC), een afdeling die klanten zal voorzien van een “meeslepende digitale ervaring die hen helpt hun digitale transformatiereis te maken”, zegt Deepak Nangia, CEO van Capgemini in Australië en Nieuw-Zeeland. Het SMAC Lab zal in essentie drie hoofddiensten aanbieden aan klanten binnen alle sectoren: het tonen best practice oplossingen, het ondersteunen van projecten middels expertise en oplossingen en innovatie. Het SMAC Lab zal volgens Nangia nauw samenwerken met bedrijven in Capgemini’s ecosysteem, waaronder partners, universiteiten en start-ups, en al is het in Australië gelegen, zal het ook nauw samenwerken met Capgemini’s 30+ wereldwijde labs en centra van expertise, zowel op het vlak van innovatie als op het gebied van delivery. 

Deepak Nangia - Sudhir Pai

“Het SMAC Lab is een interactieve, fysieke en virtuele werkplek die onze klanten voorziet van een breed scala aan tools en oplossingen voor hun digitale transformatiebehoeften. Met een focus op het SMAC-thema (Social, Mobile, Analytics and Cloud), zal het een platform bieden om leiderschap in kennis en mogelijkheden in leidende technologieën binnen industriesectoren te tonen”, voegt Sudhir Pari, Chief Technology Officer van Capgemini Australië, toe.

Nieuws