HaskoningDHV: Nicaraguakanaal komt stap dichterbij

04 september 2014 Consultancy.nl

De bouw van het veelbesproken Nicaraguakanaal komt steeds dichterbij. In samenwerking met het Chinese constructiebedrijf Hong Kong Nicaragua Development Group (HKND) heeft de Nicaraguaanse overheid het Nicaraguakanaal-traject gepubliceerd. De begroting is geschat op €30 miljard. Ook Royal HaskoningDHV, dat twee jaar geleden samen met Ecorys de haalbaarheid van het te bouwen kanaal onderzocht, stelt dat de kans dat het project doorgang zal vinden is toegenomen. 

In 1914 werd het Panamakanaal gebouwd om schepen een verkorte handelsroute te geven. In de afgelopen 100 jaar is echter veel veranderd. Schepen zijn groter geworden, het aantal schepen dat gebruik maakt van de waterweg is gestegen en de regionale handel is fors toegenomen. Kortom, in 2014 is het Panamakanaal simpelweg te klein geworden om aan de tegenwoordige eisen te voldoen.

Nicaraguakanaal
Het nieuw te bouwen Nicaraguakanaal dient grotere schepen aan te kunnen dan het Panamakanaal, en daarmee een tweede belangrijke waterweg te vormen door Midden-Amerika, met als doel de afstand tussen de havens in Azië en Noord-Amerika en de oostkust van Zuid-Amerika te verkleinen.

Het traject dat gepubliceerd werd door de Nicaraguaanse regering en HKND betreft een nieuw kanaal van 286 km lang en 20 m breed, en is zo’n vier keer zo groot als het Panamakanaal, dat – na een geplande uitbreiding – 82 m lang en 12,3 m breed zal zijn. Het kanaal verbindt de Atlantische en Stille Oceaan met elkaar, beginnend in de monding van de Brito, waarna het ten zuiden van Rivas naar Lake Nicaragua loopt. Aan de andere kant van het meer gaat het verder langs de Tule en Punta Gordas, waarna het kanaal eindigt in zee. Vanaf de 161 km tellende weg van de monding van de Brito naar het Meer van Nicaragua, zijn drie sluizen en een kunstmeer gepland. De sluizen worden 28 meter diep en 83 meter breed, wat het voor bulk- en containerschepen tot 250.000 ton mogelijk mogelijk maakt het traject af te leggen. Dit is een groot voordeel ten opzichte van het Panamakanaal, waar schepen tot 180.000 ton doorgelaten kunnen worden. Tot slot is er een vierde sluizencomplex bij Rivas, gelegen tussen het meer en de Grote Oceaan.

Nicaraguakanaal

HaskoningDHV en Ecorys
In 2012 verrichten consultancybureaus Ecorys en Royal HaskoningDHV een onderzoek naar de haalbaarheid van het Nicaraguakanaal. Hierbij kregen zij de opdracht het bedrag, dat geschat werd tussen $20 en $30 miljard, te verifiëren en de technische, financiële en economische haalbaarheid van het traject te onderzoeken. De regering van Nicaragua heeft voor een andere route gekozen dan Ecorys en Royal HaskoningDHV destijds aanraadden. In plaats van een kanaal langs en door de grensrivier San Juan, die aan Costa Rica grenst, is er gekozen voor een ander traject. Naar vermoeden om conflicten met Costa Rica uit de weg te gaan. Inmiddels is het traject op €30 miljard begroot, en nu het traject gepubliceerd is, is de waarschijnlijkheid dat het er daadwerkelijk gaat komen toegenomen. Wim Klomp, destijds als hoofdadviseur van HaskoningDHV betrokken bij het haalbaarheidsonderzoek noemde de realisering van het traject voorzichtig “niet onmogelijk” tegenover het Technisch Weekblad.

Economisch haalbaar
Het Nicaraguakanaal komt in ieder geval een stapje dichterbij. Nu het constructiebedrijf HKND zich over de bouw zal ontfermen lijkt het traject ook economisch haalbaar te zijn. Welke gevolgen dit heeft voor China binnen Nicaragua is nog niet precies duidelijk, maar het ziet ernaar uit dat het een strategische keuze was van het Aziatische land. Momenteel heeft Amerika de grootste invloed op het Panamakanaal, echter het grotere Nicaraguakanaal zal China een grotere invloed geven op de handel.

Royal HaskoningDHV - Waterwegen

Stand van zaken
Het kanaal moet volgens plan over 5 jaar klaar zijn, en de aanleg ervan zal 50.000 banen opleveren. Niet alleen voor de bouw van het kanaal; daarnaast worden twee zeehavens, een belastingvrije zone, een vliegveld in Rivas en toeristische attracties aangelegd. Zo zal de aarde die opgegraven wordt om het kanaal te realiseren gebruikt worden om eilanden op te spuiten in Nicaragua Lake. Te hopen valt in elk geval dat de bouw beter verloopt dan het Panamakanaal destijds, waar velen stierven tijdens de bouw van het kanaal. Er vielen 20.000 doden als gevolg van malaria, gele koorts en landverschuivingen.

Nieuws

Meer nieuws over