Strategy& en INSEAD onderzoeken demand analytics

03 september 2014 Consultancy.nl

Consultancybureau Strategy& heeft een onderszoekspartnership getekend op het vlak van demand analytics met INSEAD. De komende maanden zullen de partners onderzoek verrichten naar het verband tussen het vermogen van organisaties ‘demand analytics’ onder de knie te krijgen, en het behalen van commerciële resultaten. Een rapport zal naar verwachting dit najaar worden gepubliceerd.

Demand analytics is de analyse van de vraagzijde-factoren die omzet stimuleren, zoals pricing, promotie, advertising, klantanalyses, en e-commerce; waaronder ook de analyse van de digitale betrokkenheid van klanten bij merken. Als gevolg van nieuwe trends – zoals digitalisering en overige nieuwe technologieën – is demand analytics steeds belangrijker geworden voor marketeers en bestuurders. “Drie belangrijke factoren liggen ten grondslag aan de drastische bedrijfsveranderingen die organisaties momenteel ondergaan: big data en analytics, klantcentriciteit, en digitalisering. Demand analytics bevindt zich in het centrum van deze drie trends, en het ontwikkelen van een volwassen raamwerk is een uitdagende maar ook erg interessante taak”, legt Joerg Niessing uit, Executive Director van het INSEAD eLAB, het onderzoekscentrum van de Franse universiteit.

Strategy& and INSEAD

Om het verband tussen demand analytics en financiële resultaten te begrijpen zullen de partners desk-research doorvoeren, voortbouwen op de bevindingen van eerdere onderzoeken, gesprekken voeren met leidinggevenden en een enquête houden onder professionals op managementniveau. Het doel is om een volwassenheidsmodel te creëren – een methodologie die de relatie tussen de belangrijkste bouwstenen van demand analytics en commerciële prestaties beschrijft, waaronder een best practice aanpak.

James Walker, lead partner van Strategy& (gevestigd in Londen), legt uit: “De digitalisering van business heeft massaal voor meer data gezorgd, en we proberen uit te zoeken hoe volwassen bedrijven gebruik maken van hun demand analytics mogelijkheden om te profiteren van deze explosie aan data en om concurrentievoordeel te creëren. Samen met INSEAD zullen we een raamwerk creëren om de volwassenheid van demand analytics te begrijpen in de context van industrie en strategie, en volgen we de impact van het gebruik van data analytics op commerciële prestaties.”

James Walker & Joerg Niessing

De samenwerking vindt gedurende de zomer plaats, waarbij een rapport gepubliceerd zal worden met gezamenlijke presentaties in de belangrijkste steden in oktober en november 2014.

Nieuws