BPC boekt 8% omzetgroei en ziet toekomst positief

04 september 2014 Consultancy.nl

The Brown Paper Company, een adviesbureau gespecialiseerd in de implementatie van verbetertrajecten, heeft een goed jaar achter de rug. Afgelopen jaar wist het bureau, dat dit jaar zijn 15-jarig jubileum viert, een omzetgroei van 8% te realiseren.

Opgericht in 1999 door Wessel Berkman, behoort The Brown Paper Company inmiddels tot een van de gevestigde namen in de consultancywereld. Het bureau specialiseert zich in het begeleiden van verandertrajecten, en staat met name bekend om zijn ‘Brown Paper-aanpak’, waarbij grote bruine posters worden gebruikt om processen en verbeteringen in kaart te brengen en te priotiseren. Ook onderscheidt het bureau zich volgens eigen zeggen door zijn integrale aanpak (cultuur en structuur) en resultaatafhankelijke beloningsmodellen (zie ook ‘Brown Paper aanpak voor onderscheidend vermogen’).

Volgens Berkman heeft de toenemende vraag naar diensten van The Brown Paper Company te maken met de veranderende behoeftes bij klanten: “We zien dat organisaties steeds meer genoodzaakt zijn om oplossingen en verbetertrajecten aan te wenden die het totale organisatie-DNA aanpassen aan de huidige tijd, in plaats van te werken met fractionele oplossingen op deelgebieden, met beperkte resultaten.”

The Brownpaper Company

Toekomstperspectief

Over de toekomst van The Brown Paper Company is Berkman positief, met name doordat klanten steeds meer op zoek gaan naar totaaloplossingen en concrete resultaten. “Wij zien echter dat vele aanpakken niet de beoogde resultaten aantoonbaar opleveren. De vraag is of elke oplossing dan ook alle ‘latente pijn’ van de klant oplost. Het is een algemene taak van ons als adviseurs de klant de beste totaaloplossing te leveren en niet een fractie die alleen zijn actieve pijn oplost”, aldus de adviseur.

Ook wijst hij op de veranderende realiteit binnen de consultancybranche. Enerzijds neemt de vraag naar externe ondersteuning af, terwijl anderzijds het aanbod van adviesbureaus en met name ZZP’ers sterk toeneemt, met als gevolg druk op marges. Het creëren van onderscheidend vermogen en duurzame klantrelaties is hierdoor nog belangrijker in de markt. “In een markt met meer dan 30.000 aanbieders weet de klant het ook niet meer”, zegt Berkman. “Er moet echt geleverd worden. Niet doorontwikkelde adviseurs voldoen niet meer en zijn uitgespeeld.”

Wessel Berkman - The Brown Paper Company

Nieuwe realiteit 

The Brown Paper Company heeft zich volgens de topman al ingespeeld op de nieuwe realiteit, door onder meer het verder doorontwikkelen van BPC’s pragmatische verbeterformule en door de nodige aanpassingen in het business en resourcing model. “We gaan meer werken met specialisten op de benodigde vakgebieden, hierdoor bestaan onze klantteams uit een combinatie van structuren, processen, trainers en coaches van uitvoerenden en management.”

Vanuit een expertise oogpunt ziet Berkman vooral kansen op het gebied van klantmanagement. “Binnen de projecten, waarbij we exclusief werken voor organisaties die we de beste van de sector maken, zien we een grote toename van aandacht voor ‘exceptionele customer excellence,” zegt Berkman. “Zowel aan de commerciële kant (marketing en sales) als wel aan de achterkant (backoffices, productie, logistiek, staf).”

Nieuws

Meer nieuws over