BCG ontwikkelt groeistrategie voor energiebedrijf CESC

21 augustus 2014 Consultancy.nl

Het Indiase energiebedrijf CESC heeft The Boston Consulting Group ingeschakeld om een nieuwe groeistrategie te ontwikkelen. De consultants hebben grofweg zes maanden gekregen om een concept op te zetten en het strategische plan af te maken.

CESC is één van de weinige private energiebedrijven in India. Het bedrijf behoort tot het Indiase conglomeraat RP-Sanjiv Goenka Group – andere ondernemingen onder hun paraplu zijn onder meer Phillips Carbon Black (8ste carbon black fabrikant ter wereld), Saregama India (entertainment) en Spencer (retailketen). CESC levert momenteel elektriciteit aan meer dan 2,7 miljoen klanten.

De komende jaren heeft CESC de ambitie om zijn voetafdruk en capaciteit substantieel uit te breiden. Om het proces van strategie-ontwikkeling te ondersteunen heeft het bedrijf Boston Consulting Group ingehuurd, één van de top vijf strategy consulting kantoren ter wereld. De consultants zullen advies geven over een aantal fundamentele strategische vragen, zoals hoe een juiste balans te vinden tussen traditionele en hernieuwbare energie, en hoe de ideale businessmix tussen opwekking en distributie op te zetten. “We kunnen niet in alle segmenten tegelijk groeien, dus hebben we Boston Consulting Group ingeschakeld om de vraag te beantwoorden op welke segmenten wij ons dienen te focussen om de komende vijf tot zeven jaar groei te realiseren,” legt CESC Chairman Sanjiv Goenka uit.

Power lines - CESC and BCG

Gevraagd naar waarom het bedrijf besloten heeft om de expertise van externe consultants in te brengen, zei Goenka: “Hoewel we onze eigen visie hebben over wat we willen zijn… kunnen we het ons niet veroorloven om een fout te maken op dit cruciale punt door alleen een subjectieve kijk te hebben.”

Expansiestrategie
BCG’s opdracht focust zich primair op het ontwikkelen van een nieuwe expansiestrategie. De belangrijkste elementen bestaan uit het identificeren van de belangrijkste groeigebieden, geografische focus (belangrijkste steden die voor groei zullen zorgen), een expansiemodel (bijv. de acquisitie van franchises) en het op één lijn brengen met het (veranderende) overheidsenergiebeleid. Ook zal BCG aanbevelingen doen over hoe CESC zijn klantcentriciteit verder kan verhogen. Het consultancybureau zal het eindrapport naar verwachting binnen zes maanden opleveren.

Strategy consulting in India
Onlangs huurde een ander Indiaas bedrijf, autofabrikant Rane, BCG’s branchegenoot en rivaal McKinsey & Company in om een nieuwe bedrijfsstrategie te ontwikkelen.

Nieuws

Meer nieuws over