Centric verzorgt winkelautomatisering van Spar

07 augustus 2014 Consultancy.nl

In het kader van een professionaliseringsslag heeft supermarktconcern Spar voor winkelautomatisering gekozen. Hiervoor heeft de supermarkt ICT-dienstverlener Centric ingeschakeld. Zo’n 450 winkels krijgen een nieuw kassa- en voorraadsysteem. Spar hoopt hiermee sneller in te kunnen spelen op toekomstige commerciële en technologische ontwikkelingen. Financiële details van de overeenkomst zijn niet vrijgegeven.

Winkelautomatisering
De Nederlandse Spar-supermarkten, inclusief een aan aantal Attent-winkels die onder de Spar-formule vallen, gaan gebruik maken van het kassa- en voorraadsysteem Storeworld van Centric. Dit betreft kassa’s in de winkels zelf, maar ook het backofficesysteem van de webshop evenals het voorraadbeheer. Bovendien komt er een nieuwe versie van ‘Sparnet’, het communicatie- en samenwerkingsplatform tussen het hoofdkwartier van Spar en de Spar- en Attent-winkels. De nieuwe oplossing hiervoor zal gebaseerd zijn op Microsoft Sharepoint. 

Centric - Winkelautomatisering

Spar hoopt hiermee sneller in te kunnen spelen op de commerciële veranderingen in de markt die de komende jaren met zich mee zullen brengen, maar wil ook qua IT bijblijven. Het besluit tot deze vernieuwingen ligt ten grondslag aan een onderzoek dat de afgelopen maanden door Spar uitgevoerd werd. Ook de ondernemers van de Commissie Winkelautomatisering zijn hierbij betrokken. De keuze is uiteindelijk gevallen op Centric. De komende anderhalf tot twee jaar zal het systeem getest worden in een aantal winkels, waarna het geïmplementeerd wordt in alle 450.

Backofficesysteem
Het nieuwe backofficesysteem moet zorgen voor een beter beheer van gedecentraliseerde data en de kwaliteit van het artikelbestand verhogen. Ook promoties dienen integraal verwerkt te kunnen worden. Een ander belangrijk punt ter professionalisering is de stijgende behoefte naar online en mobiele oplossingen. Het systeem zal dan ook integratie met online mogelijk maken en ervoor zorgen dat mobiele oplossingen verwerkt kunnen worden. Tot slot was de voorwaarde dat het systeem niet duurder was dan het huidige systeem.

Centric
IT-dienstverlener Centric bleek de meest passende oplossing te bieden voor het supermarktconcern. Er zijn verder geen financiële details bekendgemaakt; slechts dat het een meerjarenovereenkomst betreft. Volgens de CEO van Centric in België en Frankrijk heeft Centric de afgelopen drie jaar enkele miljoenen gestoken in de systemen die nu bij Spar ingevoerd zullen worden.

Nieuws

Meer nieuws over