Terugblik op rebranding en nieuwe website Yellowtail

07 augustus 2014 Consultancy.nl

Yellowtail, een adviesbureau dat financiële dienstverleners ondersteunt bij het bedenken, ontwikkelen en implementeren van innovatieve concepten, heeft ongeveer een jaar geleden een rebranding doorgevoerd. Tegelijk met de nieuwe marketinguiting lanceerde het bureau, dat hetzelfde jaar ook zijn tienjarig jubileum vierde, ook een nieuwe website. Consultancy.nl blikt terug op de achtergronden en de impact van die rebranding en stelde daartoe vier vragen aan Ilse Boer, Marketing en Communicatie Coördinator bij Yellowtail.

Voor mensen die YellowTail niet kennen, hoe ziet jullie huidige branding eruit, ook ten opzichte van de vorige? Waarom besloot Yellowtail tot een rebranding?
Het Yellowtail brand bestaat een uit grijs logo waarbij de bovenkant van de Y geel is. Dit symboliseert de gele staart (yellowtail). De beelden zijn in de ferme kleuren geel en blauw en bestaan uit een combinatie van illustraties en foto’s. Dit geeft onze vormtaal een heel eigen gezicht. Centraal in onze beelden staat de vis Yebo. Ieder beeld geeft weer waar wij voor staan of welke meerwaarde wij bieden voor onze klanten. 

executing ideas - Yellowtail

We kozen voor een rebranding vanwege een herpositionering. Deze herpositionering vroeg om een krachtige profilering en de oude huisstijl was daarvoor niet geschikt. Deze was wat gedateerd en paste niet meer bij het DNA van het bedrijf. Yellowtail is een jonge, innovatieve club en dit moest de nieuwe huisstijl ook uitstralen. Het moest wat gedurfder. Professioneel was de oude stijl wel en dit moest ook in de nieuwe vorm zo blijven. 

De huisstijl is overigens vormgegeven door Fleur Suijten. Bas Boerman was verantwoordelijk voor de bouw van de website. Zij hebben fantastisch werk geleverd en het is geweldig om met hun samen te mogen werken.

Wat is er het afgelopen jaar allemaal gedaan om de rebranding uit te rollen, zowel intern als naar de markt toe?
We hebben afgelopen jaren veel gedaan aan het overbrengen van onze kennis op het gebied van cross channel klantbediening en interne beheersing, control en risicomanagement aan de financiële sector, het domein waarbinnen wij opereren. Dit hebben we gedaan met blogs en artikelen op onze eigen site en externe platforms en vakbladen, maar bijvoorbeeld ook met workshops, rondetafels en het uitgeven van een boek Bank van de toekomst. Het boek biedt inspiratie en inzicht en is prachtig vormgegeven. zodat het leest als een trein. 

explore unseen - Yellowtail

Hoe hebben klanten en andere stakeholders gereageerd op de rebranding en website?
Erg positief. Reacties zijn vooral dat het fris, strak en erg professioneel overkomt.  

Wat voor effect heeft de rebranding gehad op jullie positionering in de markt?
De combinatie van een geheel eigen, opvallende stijl met een aangescherpte positionering  (een paar duidelijke proposities binnen 1 sector, namelijk de financiële sector) die we vervolgens promoten , maakt dat we meer onderscheidend zijn in de markt en meer bekendheid krijgen.  

Rebranding
In 2014 stond de adviesbranche al diverse keren in het teken van rebrandingactiviteiten van advieskantoren. Recente voorbeelden zijn onder meer de rebranding van SparkOptimus, de rebranding en nieuwe website voor PA Consulting Group en de rebranding van SeinstravandeLaar. De redenen achter merkveranderingen zijn vaak divers, hoewel positionering vaak een belangrijke rol speelt: PA Consulting Group en SeinstravandeLaar veranderde bijvoorbeeld als deel van hun rebranding hun logo om de identiteit van de organisatie beter te weerspiegelen. In het geval van Morgens (voormalig DOC Advies), Varrlyn (voormalig Merrlyn) en Strategy& (voormalig Booz & Company) ging de rebranding gepaard met de ingebruikname van een nieuwe bedrijfsnaam*.

* In het geval van Varrlyn werd het door de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch verplicht om afstand te nemen van ‘Merrlyn’. Ook Booz & Company moest na de overname door PwC op zoek naar een nieuwe identiteit, het gevolg van contractuele afspraken met Booz Allen Hamilton ten tijde van de splitsing in 2008.

Nieuws

Meer nieuws over