KPMG kennispartner van Innovatielab van verzekeraars

05 augustus 2014 Consultancy.nl

Onlangs heeft het Verbond van Verzekeraars (VvV) het Innovatielab gelanceerd, dat als doel heeft verzekeraars meer grip te geven op innovatie. Adviesbureau KPMG is als partner aangesloten bij het Innovatielab, tezamen met partners Microsoft, TNO, het ministerie van Economische Zaken en GfK.

Inspelen op veranderingen
De hele wereld is aan het innoveren, Van 3D-printen tot de nieuwste cloudoplossingen. Om in te spelen op deze veranderingen is het voor verzekeraars van belang om te weten waarop zij dienen in te spelen. Een vraag die bijvoorbeeld rijst is: bestaat de autoverzekering nog over 10 jaar, of komt hier iets anders voor in de plaats? Zo stelde adviesbureau Mobilee onlangs bijvoorbeeld dat zelfrijdende auto’s een spelbepaler worden voor verzekeraars. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu verwacht zelfs dat álle auto’s op de Nederlandse wegen over twintig jaar zelfrijdend zullen zijn. Kortom; hoe in te spelen op de veranderingen in zicht, en welke rol is straks weggelegd voor de verzekeraar?

Innovation idea concept

Innovatielab
Het onlangs gelanceerde Innovatielab moet antwoord gaan geven op dergelijke vragen. Het lab krijgt een belangrijke functie om het innovatieve vermogen van verzekeraars te vergroten. Het Verbond van Verzekeraars zal daarom in samenwerking met partners Microsoft, TNO, het ministerie van Economische Zaken, GfK en KPMG uitzoeken hoe verzekeraars dienen in te spelen op technologische en sociale trends. Het Innovatielab is een onderdeel van het programma VerzekeraarsVersterken, waarmee het VvV de economische positie in de verzekeringsbranche wil versterken.

Actuele thema’s
Het Verbond van Verzekeraars zal 4x per jaar een avond verzorgen waarbij actuele onderwerpen voorbijkomen. Big Data is bijvoorbeeld zo’n trend, maar hoe kunnen verzekeraars bijvoorbeeld data inzetten? Dergelijke thema’s zullen tijdens de Innovatie-avonden de revue passeren. Ook de partners zullen – tot en met 2016 – een bijdrage aan het Innovatielab leveren, onder meer door Innovatie-sessies te organiseren met adequate onderwerpen op de agenda. Ook met de Nyenrode Business Universiteit wordt samengewerkt; de universiteit heeft workshops ontwikkeld om de innovatiecultuur binnen de verzekeraarsbranche te stimuleren.

KMPG & Alzheimer Lab
KPMG sluit vaker dergelijke partnerships met externe partijen. Zo heeft het adviesbureau onlangs samen met &samhoud en McKinsey het Alzheimer Lab gelanceerd. Het Lab heeft als belangrijkste doelstelling om structurele geldbronnen te creëren voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie.

Nieuws