McKinsey en partners lanceren Namens Nederland visie

21 juli 2014 Consultancy.nl

Consultancybureau McKinsey & Company heeft het Namens Nederland onderzoek gelanceerd, een grootschalig onderzoek waarin alle Nederlanders hun input, inzichten en visie ten aanzien van de toekomst van Nederland kunnen geven. Het onderzoek wordt ondersteund door diverse mediabedrijven, onderzoeksbureaus, vakbonden, vervoersorganisaties en diverse wetenschappers. Belangrijk hierbij is dat er geen politieke partijen verbonden zijn aan het onderzoek. De resultaten worden in oktober bekendgemaakt.

Iedere vier jaar (maar soms ook frequenter) gaan Nederlandse burgers naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. Aan de hand van de verkiezingsuitkomsten wordt bepaald welke politieke partijen de grootste invloed krijgen op de beleidsbepaling van ons land. De burger kiest weliswaar de volksvertegenwoordiging, maar door de diverse politieke partijen met hun verschillende idealen kent het bestuur van Nederland altijd ‘gekleurde’ belangen. Een meerderheid van de beschikbare zetels komt vrijwel nooit alleen bij een politieke partij te liggen, waardoor coalitievorming met andere (andersdenkende) partijen noodzakelijk is.

McKinsey - Namens Nederland

Namens Nederland
Om Nederlandse burgers een unieke mogelijkheid te bieden hun gezamenlijk visie te ontwikkelen van hoe Nederland er over tien jaar moet komen uit te zien, heeft McKinsey & Company een uniek, grootschalig en onafhankelijk onderzoek gelanceerd met de titel ‘Namens Nederland’. Door middel van een vragenlijst krijgen Nederlanders diverse concrete keuzes voorgeschoteld, verdeeld over belangrijke onderwerpen als economie, zorg, onderwijs, arbeidsmarkt, leefomgeving, belasting, enz. Er wordt niet alleen gekeken hoe Nederlanders tegen ieder thema aankijken, maar ook hoe zeer de burger zelf wil bijdragen aan de vormgeving van deze beleidskwesties.

Door deelname aan het Namens Nederland onderzoek hebben de burgers volgens de initiatiefnemers de unieke kans om, niet op basis van partijprogramma’s van politieke partijen, maar puur op basis van hun eigen persoonlijke idealen en visie een bijdrage te leveren aan een beter, sterker en gezonder Nederland. Centraal in de promotie-uitingen van het onderzoek staat daarom de slogan: ’Beslis ook mee over de toekomst van Nederland’.

Partners Namens Nederland

Ondersteuning
Naast initiatiefnemer McKinsey & Company – een wereldwijd opererend strategisch advieskantoor – wordt het Namens Nederland onderzoek ondersteund door tal van organisaties. Zij helpen onder andere bij de uitvoering van het onderzoek, de promotie richting Nederlanders en zullen daarnaast aan de hand van de uitkomsten (ook in dialoog met de politiek) aan de slag gaan met de bevindingen. Een overzicht van de partners: mediabedrijven (De Telegraaf, RTL, SBS, FD, nudnik en CAVIAR), onderzoeksbureaus (Motivation en SCP), vakbonden (FNV, CNV en VNO-NCW), vervoersbedrijven (RET, HTM en NS) en een aantal wetenschappers. In het kader van de onafhankelijkheid kunnen politieke partijen geen invloed uitoefenen op het onderzoeksprogramma.

Deelnemen aan Namens Nederland kan tot 14 september op deze website.

Nieuws

Meer nieuws over