KPMG: Zwitsers en Britten grootste chocoladeliefhebbers

18 juli 2014 Consultancy.nl

Op een typische dag eten wereldwijd één miljard mensen chocolade. Accountants- en advieskantoor KPMG onderzocht wie de grootste fans waren van het donkere goud en zag dat de smaakvoorkeur wereldwijd verschilt. 

Top 10
Chocolade… men krijgt er niet genoeg van. Wereldwijd groeit de markt voor chocolade al jaren met sterke cijfers, gestuwd door de stijgende welvaart van met name de middenklasse in opkomende landen. De Zwitsers steken echter de kroon, daar eet men gemiddeld 12 kg chocolade per persoon jaar, wat neerkomt op gemiddeld 1 kg chocolade per maand per Zwitser. Significant meer dan de nummer tien in de lijst, Frankrijk, die net boven de 6 kg per persoon per jaar uitkomt. Een overzicht van de top 10 chocolade consumerende landen: 

Ten top chocolate consuming countries in 2012

Verschil in voorkeur
Hoewel vrijwel iedereen van chocolade houdt, toont het onderzoek van KPMG dat er verschillen zijn in voorkeur. Zo is Zwitserland een groot fan van melkchocolade, terwijl Amerikanen gek zijn op gevulde chocolade. Groot-Brittannië heeft – evenals eigenlijk alle landen – de grootste voorkeur voor melkchocolade, maar zo’n 20% van de Britten houdt ook wel van gevulde chocolade. Pure chocolade is dan weer het meeste aan de Zwitsers besteed.

How chocolate bar sales break down in key markets

De animo voor witte chocolade wordt over het algemeen steeds minder: zowel de Zwitsers als de Amerikanen zijn hier minder van gaan eten. Verder valt de consequente voorkeur van de Britten op: tussen 2008 en 2013 werd er evenveel witte en gevulde chocolade gegeten, en vanwege een kleine stijging in de voorkeur voor pure chocolade werd er iets minder melkchocolade gegeten.

Overigens zijn Nederlanders ook relatief dol op het donkere goud: een gemiddelde landgenoot eet bijna 5 kilo chocolade per jaar.

Nieuws