4 uitdagingen voor Wiebe Draijer volgens Rijnconsult

18 juli 2014 Consultancy.nl

Begin deze maand is Wiebe Draijer gestart als bestuursvoorzitter van de Rabobank. Volgens René de Waal, partner bij adviesbureau Rijnconsult, staat de voormalig topman van onder meer de SER en McKinsey & Company diverse uitdagingen te wachten. Tegenover Consultancy.nl zet De Waal de volgens hem vier belangrijkste op een rijtje.

1. Coöperatief leiderschap invulling geven: leiding geven in de geest van Herman Wijffels.
Een voorganger van Draijer was Herman Wijffels, bestuursvoorzitter van de Rabobank van 1986 tot 1999. De visionair is altijd betrokken gebleven bij de bank en wordt niet zelden om zijn mening gevraagd door diverse media. Hij stelde onlangs dat de Rabobank ‘een maatschappelijke organisatie is, die het bankbedrijf uitoefent’. Wijffels is voorstander van de circulaire economie- een economisch systeem, bedoeld om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Adviesbureau McKinsey & Company heeft recent onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Interessant is dat Draijer heeft gewerkt bij McKinsey. Dit bureau blinkt uit in hoog-strategische analyses, waarbij hun expertise leidend is. Draijer zal – als niet-bankier - die werkwijze bij Rabobank niet geheel kunnen doorvoeren. Daar is polderen met leden binnen een coöperatie en een goede samenwerking essentieel om vanuit het hoofdkantoor in Utrecht enige invloed uit te oefenen op de lokale banken. Daarnaast is bancaire kennis in zijn team een randvoorwaarde, en tevens een eis van De Nederlandse Bank.

Wiebe Draijer - Rabobank

2. Big data inzetten: goed en integer gebruik van klantgegevens
Veel commerciële partijen zijn al bezig klantgegevens slimmer in te zetten. AH met de bonuskaart is een bekend voorbeeld. Onlangs meldde CEO Ralph Hamers, van ING Groep, dat het gebruiken en analyseren van klantgegevens noodzaak is in de toekomst, nu steeds meer niet-bancaire bedrijven zich op het terrein van de bank begeven. Het gebruik van ‘big data’ lijkt in de toekomst onvermijdelijk. De topman van Rabobank zal ten faveure van de hele branche gaan werken aan toepassingen die naar de zin zijn van de klant, zonder in privacy-achtige discussies terecht te komen. Dat betekent dus niet simpelweg de betaalgegevens verkopen aan derden, maar wat dan wel?

3. Vertrouwen terugwinnen: van zowel markt, als personeel
Sinds de financiële crisis zijn banken en verzekeraars de dupe van teruglopend vertrouwen in de markt. Sommigen zeggen dat zij de veroorzaker zijn: misstanden bij financiële instellingen leidden ertoe dat toezichthouders forse procedurele ingrepen hebben gedaan. Aangescherpte wet- en regelgeving maakt dat de instellingen terughoudend zijn geworden bij bijvoorbeeld kredietverlening aan klanten (zakelijke en particuliere). Het terugwinnen van vertrouwen is een collectieve brancheplicht, maar ook een uitdaging voor Draijer. De Rabobank moet het, gezien haar coöperatieve status en maatschappelijke focus, vooral hebben van het vertrouwen van klanten en leden. De lopende, en nog aankomende saneringsslagen bij het personeel (vooral door het sluiten van kantoren door toename van digitalisering van het financiële verkeer) zijn een bedreiging voor medewerkers die vaak een hoog primair en secundair inkomen (‘gouden ketting’) genieten.

Rijnconsult - Vertrouwen

4. Bankbedrijf op orde krijgen: operationele problemen oplossen, en in de toekomst voorkomen.
Berichtgeving rondom de Rabobank was de laatste tijd veelal negatief van aard. Draijer zal verdere ontwikkeling van deze trend moeten voorkomen. Een greep uit de thema’s waar de bank last van heeft (gehad): Rabobank wielerploeg (dopingschandalen), Libor-affaire (top was niet in control), commerciële vastgoedportefeuille (hoge voorzieningen en afwaarderingen voor slechte leningen), hypotheken dossiers (op orde krijgen), leiderschap (topbestuurders die onderling niet on speaking-terms waren), samenwerking tussen Utrecht en lokale banken, effecten van beursnotering van ledencertificaten (invulling van de coöperatie).

“Ik wens Wiebe Draijer veel succes en wijsheid toe en hoop oprecht dat – onder aanvoering van deze mooie bank - de sector weer in rustiger vaarwater komt,” sluit De Waal af, die zelf namens het organisatieadviesbureau uit Houten al vele jaren lokale Rabobanken op diverse terreinen adviseert.

Nieuws

Meer nieuws over