Top 20 meest gedeelde Consultancy.nl artikelen Q2

21 juli 2014 Consultancy.nl

De top 20 populairste artikelen op Consultancy.nl van de afgelopen ~3 maanden zijn in totaal meer dan 4,500x gedeeld op social media. Hiermee ligt het aantal shares van het tweede kwartaal 56% hoger in vergelijking met het eerste kwartaal. Rankings blijken over de hele linie het populairst, vanuit een bedrijfsoogpunt scoren artikelen van BrightStone Group, Alares, Conclusion, BMC en Quint het beste.

Sinds begin 2014 houdt Consultancy.nl voor alle artikelen het aantal social media shares bij op Twitter, Facebook en LinkedIn. Overige platformen, zoals bijvoorbeeld Google+, worden door het beperkte gebruik in Nederland buiten beschouwing gelaten. Elk kwartaal brengt Consultancy.nl een ranking naar buiten, waarin de top 20 populairste artikelen worden uitgelicht*.

Top 20 artikelen
In vergelijking met het vorige kwartaal heeft het meest gedeelde bericht in Q2 – ‘16 adviesbureaus in top 500 populairste organisaties’ (552 shares) zo’n 36 shares minder dan het best gedeelde bericht in Q1 – ‘Top 10 System Integrators en ICT bureaus van NL’(588 shares). Het betreft in beide gevallen een ranking- artikel, een bericht-type dat het over het algemeen erg goed doet op social media.

Top 20 artikelen grafiek

Adviesbureaus in top 20
In de top 20 staan maar liefst acht rankings. Bij 8 artikelen betreft het content van een specifiek adviesbureau. Dit kan onder meer een interview zijn (bijv. het interview met Karien Bos van BrightStone of met  Arno Commandeur en Jolandi Schreuder van Conclusion), een artikel op basis van een onderzoeksrapport (bijv. MKBA van fysiotherapie door BMC), een benoeming (Tom van den Broek bij Careffect) of een onderzoek van het Research team van Consultancy.nl (PwC en EY onttronen Deloitte). Een overzicht van de adviesbureaus die voorkomen in de top 20, exclusief rankings: 

Adviesbureaus met meest gedeelde content

Q2 vs Q1
Wat opvalt is dat de top artikelen van Q2 aanzienlijk populairder waren op social media. De top 15 artikelen zijn afgelopen kwartaal 3,895 keer gedeeld, 56% meer dan de 2,500 shares van Q1. De vraag is: heeft dit te maken met betere content of verhoogde social media activiteit? De uitleg ligt volgens Consultancy.nl in beide aspecten. In Q2 verschijnen traditioneel gezien meer rankings (zie de pagina Rankings voor details), ook is er al enige tijd een trend zichtbaar waarbij adviesbureaus en consultants meer gebruik maken van social media om content actief te verspreiden binnen hun netwerk.

* De ranking van het eerste kwartaal bevatte 15 artikelen. Dit is inmiddels uitgebreid naar een top 20.

Nieuws

Meer nieuws over