Deloitte Consulting zeilt mee met Race of The Classics

23 juli 2014 Consultancy.nl

Van 14 t/m 19 oktober 2014 vindt het zeilevenement ‘Race of the Classics Young Professionals’ plaats. Tijdens de 9de editie van deze jaarlijkse zeilrace zeilen zo’n 600+ young professionals van meer dan 20 verschillende bedrijven met (en tegen) elkaar van Rotterdam naar Engeland en via Ijmuiden weer terug naar Amsterdam. Ook Deloitte Consulting neemt dit jaar met een team van 20 collega’s deel aan het prestigieuze zeilspektakel.

Race of the Classics
Het idee voor Race of the Classics ontstond in 1989, toen twee studenten van de Amsterdamse Academie besloten een zeilrace te organiseren. Wat begon als een kleine zeiltocht van Amsterdam naar Ramsgate (UK) is in de loop der jaren uitgegroeid tot een professionele zeilrace. De race was oorspronkelijk bedoeld voor studenten van hogescholen en universiteiten, maar sinds 2006 wordt ook jaarlijks een editie georganiseerd waaraan circa 600 Young Professionals van bedrijven deelnemen.

Race of The Classics Young Professionals

Onder meer de volgende bedrijven nemen deel:

ABN AMRO, AkzoNobel, Deloitte, Heineken, KPN, Philips, PostNL, Rabobank, RTL, Shell

De deelnemende teams zeilen 5 dagen – dit jaar van 14 t/m 19 oktober – onder leiding van ervaren schippers en bemanning – aan boord van meer dan 20 klassieke zeilschepen (loggers, kotters, barkentijnen, tweemasters, driemasters, klippers en schoeners). Startpunt is Rotterdam, waarna de reis richting Engeland gaat en weer terug – via IJmuiden – om vervolgens op het IJ in Amsterdam de finish te bereiken.

Naast de spectaculaire en sportieve ervaring op de Noordzee gaan de Young Professionals ook de strijd met elkaar aan en valt uiteindelijk het ‘beste team’ in de prijzen. Vorig jaar won Akzo Nobel, onder uitdagende weersomstandigheden, de 2013 editie van de Race of the Classics. Het team van KPN sleepte vorig jaar de Media Award in de wacht – een award voor het team dat zowel online als offline de meeste aandacht weet te trekken voor het evenement, bij de achterban, familie, vrienden, collega’s, geïnteresseerden en uiteraard de pers.

Deloitte
Dit jaar neemt ook Deloitte deel aan de Race of the Classics, ook bekend als de “Rees”. Om meer te weten over de deelname van het consultancykantoor stelde Consultancy.nl vier vragen aan Ronald van Etten en Lisa Kroes, Enterprise Architect en Data Scientist bij Deloitte Consulting.

Ronald van Etten en Lisa Kroes van Deloitte

Wat was de motivatie voor Deloitte Consulting om mee te doen?
Ieder jaar kan er maar een selectie van de bedrijven die zich aanmelden deelnemen aan de Rees. Na eerdere pogingen heeft Deloitte dit jaar met een selecte groep consultants de schouders eronder gezet, en met succes, er is een startbewijs binnengesleept! In oktober stapt een groep van 20 collega’s op de boot met zowel strategische, human capital én technologie consultants. Uiteraard vergezeld door een delegatie vanuit de support hoek om het spectrum compleet te maken in de vorm van recruitment en assistants. Een echt multidisciplinair team!

We doen ten eerste mee om zichtbaar te zijn onder andere bedrijven, de young professionals op andere boten zullen per definitie met ons meegroeien in hun carrière waardoor zij voor precies dezelfde uitdagingen komen te staan als die wij op ons pad zullen treffen. Door met elkaar de, uiterst vriendschappelijke, strijd aan te gaan is het doel om vooral ervaringen te delen en banden op te bouwen. Ten tweede is het natuurlijk een super evenement door de media-aandacht die aan een ‘wedstrijd met klassieke zeilschepen’ gegeven wordt. Door deze geforceerde openbaring van onze voorbereidingen met een groot publiek zal onze achterban, zowel binnen als buiten Deloitte, met ons naar de race toe kunnen leven en ons continue blijven motiveren ons uiterste best te blijven doen!

Met welke doelstelling gaat het Deloitte team de race in?
Doelstelling voor ons is vrij duidelijk, voor de winst gaan; maar het hoger liggende doel is voornamelijk om het Nederlands Varend Erfgoed en de Nederlandse Klassieke Zeilvaart te beschermen en in stand te houden. Daarnaast is de insteek om Young Professionals van verschillende bedrijven met elkaar in contact te brengen en gemeenschappelijk tot nieuwe ideeën, initiatieven en inzichten te komen. Gegeven de fanatieke uitstraling die wij als ‘yuppen’ hebben biedt dit de ideale gelegenheid om dichter bij elkaar te komen zowel binnen het eigen team als met de teams van andere bedrijven.

Deloitte team

Hoe gaat het team zich voorbereiden?
Waar een goede voorbereiding het halve werk is ligt de aandacht dan ook vooral op het in de puntjes uitwerken van het hele plaatje. Vijf enthousiastelingen die alles tot in het kleinste detail voorbereiden voor en met de gehele groep staan centraal. Het team moet vleugels krijgen doordat we elkaar al door en door hebben leren kennen bij de ski-trips, gemeenschappelijke trainingen, gedeelde projecten en natuurlijk de ‘extra mile’ op kantoor! Qua voorbereiding is er zelfs een heuse commissaris voorpret geïnstalleerd die er zorg voor moet dragen dat iedereen naar het evenement toe kan leven en daar actief bij gesteund wordt door een aantal teambuilding activiteiten te organiseren. Daarnaast zullen we ons actief opstellen om zoveel mogelijk van de ervaringen van anderen te leren door te zoeken naar ervaringsdeskundigen. Wat we daar voor terug geven? We delen het plezier, onze ervaringen op het water en natuurlijk de behaalde successen met onze trouwe achterban zodat zij wellicht zelfs enthousiast genoeg worden volgend jaar mee te dingen naar een startbewijs.

Wat is jullie strategie / battleplan?
Over het battleplan waren we het vrij snel eens; het is allemaal een aaneenschakeling van uitdagingen en daar zijn we continue naar op zoek, zowel zakelijk als privé. Gegeven het deelnemersveld van de afgelopen edities en de deelname van twee van de andere Big Four kantoren waren we van mening dat wij dat dit jaar móésten zijn. Als organisatie met collega’s uit alle windrichtingen met allemaal een andere bagage aan ervaringen op zak zijn we in de veronderstelling dat we een team hebben samengesteld met toptalenten in vrijwel alle disciplines. Hoewel het team voorop staat, blijft het allerbelangrijkste natuurlijk de personen zelf; deze realisatie biedt een ideale motivatie om wederom het beste uit onszelf maar met name elkaar te halen, hopelijk levert dat ons de winst op! Zolang we alle twintig maar lekker onszelf zijn, er voor de volle 100% voor gaan en elkaar door zeeziekte slepen zou de winst behaald moeten kunnen worden. Mocht dat niet lukken dan winnen we in ieder geval in het kader van de olympische gedachte en nemen we sowieso de FUN-bokaal zelf gewoon weer mee terug naar kantoor!

Nieuws

Meer nieuws over