Marketingtrendonderzoek: Top 10 marketing trends

22 juli 2014 Consultancy.nl

Bijna de helft van marketeers noemt het ‘centraal stellen van de klant’ de belangrijkste opgave in 2014. Samen met ‘contentmarketing’ en ‘authenticiteit’ is ‘klant centraal’ het onderwerp waar de meeste marketeers zich in 2014 op zullen richten. Dat blijkt uit het Marketingtrendonderzoek 2014 van adviesbureau Berenschot in samenwerking met 6 marketing platforms*.

Net als vorig jaar staat ‘klant centraal’ bovenaan de prioriteitenlijst van marketeers. ‘Contentmarketing’ komt dit jaar met stip binnen op de tweede plek, en vervangt hiermee ‘Social Media’, dat is gezakt naar plek 10. De top-3 wordt net als vorig jaar afgesloten door ‘authenticiteit’. Op nummer 4 is ‘Big Data’ aan een opmars begonnen, waar deze trend vorig jaar nog op plek 11 stond. ‘Storytelling’ handhaaft zich op plek 5.

Marketingtrends van 2014

Net als vorig jaar zijn er opvallende verschillen tussen de sectoren. Marketeers in de Retail en de industrie geven aan meer te focussen op ‘contentmarketing’ dan hun collega’s in de zakelijke dienstverlening. Zij proberen dit jaar de klant nog meer centraal te stellen. In de financiele sector staat ‘klant centraal’ niet geheel verwonderlijk met afstand op #1 (bijna 70%).

Trends per Sector

Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is ook duidelijk. Waar de Marketing Manager of Communicatie- en PR-professionals hun heil zoeken in ‘contentmarketing’, richt de directie zich meer op ‘Big Data’ en ‘accountability’.

Functie-gerelateerde prioriteiten

* De initiatiefnemers van de 2014 editie van het Marketingtrendonderzoek zijn Berenschot, Marketing Tribune, Marketingfacts, Marketing Executive Center (MEC), Platform Innovatie in Marketing (PIM), VM Magazine en Stem (Industrial Marketing Centre).

Nieuws

Meer nieuws over