BlinkLane: Innovatie vraagt om business en IT fusie

10 juli 2014 Consultancy.nl

Een recent onderzoek toont aan dat de innovatie pipeline een belangrijke strategische asset vormt om investeringen in innovatie te laten renderen. Een kritieke succesfactor bij innovaties is een korte time-to-market. Technologie is vaak de aanjager van innovaties en de IT-afdeling wordt gezien als de verantwoordelijke partij voor het leveren daarvan. Met name binnen IT, wordt Business-IT Alignment gezien als de belangrijkste innovatiedriver. Business-IT Alignment is de belofte voor innovatie en ondersteunt deze kortere time-to-market.

Deze belofte wordt echter niet volledig waargemaakt. Recent onderzoek toont aan dat van de 452 organisaties 74% nog altijd proberen hun business en IT te stroomlijnen. Bovendien loopt 11% van de organisaties in de ‘alignment trap’  (geld besteed aan IT, resulterend in dalende jaarlijkse groeicijfers). Rik Maes, die Business-IT Alignment verder uitwerkte in het negenvlaksmodel, schreef recent een grafrede, waar hij het afscheid van zijn eigen theorie aankondigde. Dit is zorgelijk, want aangezien het belang van innovatiekracht en korte time-to-market niet zijn veranderd, is er nu een gebrek aan een goede methode voor het leveren hiervan. Nieuw onderzoek erkent nog steeds het bestaan van deze kloof, dus de vraag blijft: Hoe kunnen we deze doelen behalen als ‘alignment’ niet het antwoord is?

Business IT Fusion

Het Business-IT Fusion paradigma staat bekend als de theorie die Business-IT Alignment naar het volgende niveau tilt.  Uitgangspunt is dat Business-IT Alignment op zich niet verkeerd is; het is echter maar één kant van de medaille. Terwijl Business-IT Alignment zich alleen richt op de integratie van business- en IT strategie, zorgt Business-IT Fusion er ook voor dat er wederzijds inzicht binnen business en IT voorhanden is. Het laat mensen samenwerken om creatieve ideeën te creëren om aan klant behoeftes te voldoen.

Sommige organisaties zijn, met in het achterhoofd Business-IT Fusion, al samenwerkingsinitiatieven aangegaan, zonder deze ook daadwerkelijk zo te benoemen. DSM, bijvoorbeeld, heeft een platform-gebaseerde aanpak geïmplementeerd. De organisatie creëerde platformen waar werknemers, zowel fysiek als digitaal, samenwerken om creatieve ideeën te ontwikkelen. In 2013 kwam zelfs 19% van de totale verkopen van nieuwe innovatieve producten. Zonder te verwijzen naar Business-IT Fusion, is dit een voorbeeld van hoe een Business-IT Fusion best practice kan werken in de praktijk. Dit brengt de vraag met zich mee waarom niet iedere organisatie vandaag met Business-IT Fusion begint.

Integration of Business and IT strategy

Een gezamenlijke onderzoek van BlinkLane Consulting en een student van de VU Amsterdam naar Business-IT Fusion toont aan dat bedrijven vast zitten in hun dagelijkse bedrijfsvoering en niet weten hoe zij het concept kunnen implementeren. Ze worstelen met de complexiteit van de organisatie, die zij zelf hebben gecreëerd.

De vraag die overblijft luidt: Welke stappen zijn er nodig voor de implementatie van Business-IT Fusion? De eerste resultaten laten zien dat om Business-IT Fusion te bewerkstelligen, de belangrijkste focus moet liggen op relationele best practices: bijvoorbeeld de platform-gebaseerde aanpak waar werknemers van de hele organisatie in verschillende vormen samenwerken, in plaats van in structuren en processen. Ook is voorbeeld gedrag essentieel: goed voorbeeld van management op het gebied van samenwerking tussen business en IT is essentieel om beide partijen samen te laten werken. Andere best practices van hoe organisaties Business-IT Fusion kunnen ondersteunen en wat dit voor hen kan betekenen zal in het volgende blog naar voren komen, dus keep posted.

Nieuws

Meer nieuws over