Opleidingachtergrond bepalend voor wervingskanaal

16 juni 2014 Consultancy.nl

Hoe hoger de opleiding, des te meer wervingskanalen er worden ingezet. Ook is de opleidings-achtergrond van een gezochte kandidaat bepalend voor de keuze van de recruitmentmix. Dit blijkt uit onderzoek van Ecorys in opdracht van UWV onder 5.700 bedrijven.

Wervingskanalen
Bedrijven maken gebruik van verschillende wervingskanalen om personeel te verwerven. Vanwege de huidige, ruime arbeidsmarkt hoeven zij zich minder in te spannen om in hun personeelsbehoefte te voorzien. Om hun vacante functies in te vullen werd er in 2013 gemiddeld 1,5 wervingskanaal gebruikt. In 2007 waren dit nog 2,1 wervingskanalen. Dat de arbeidsmarkt tegenwoordig meer geschikte kandidaten dan openstaande vacatures heeft maakt dat het tegenwoordig gemakkelijker is om personeel te werven.

Belangrijkste wervingskanalen per opleiding

De website van eigen bedrijven is net als in 2011 ook in 2013 het belangrijkste wervingskanaal: voor 33% van de vacatures wordt dit kanaal ingezet om personeel te werven. Advertenties dalen de afgelopen jaren in belangrijkheid om personeel te werven. In 2010 werden advertenties nog voor 27% van de vacatures ingezet om personeel te werven, in 2011 voor 21% en in 2013 is dat nog maar voor 12% van de vacatures het geval. Social media worden nog niet zo lang ingezet om personeel te werven, maar er is wel een kleine groei zichtbaar: in 2011 was dit nog 5%, en afgelopen jaar werd het kanaal voor 8% van de vervulde vacatures ingezet.

Hoger opgeleiden
Naar mate vacatures om een hoger opleidingsprofiel (HBO/WO) vragen worden er meer wervingskanalen ingezet in vergelijking met vacatures waar een lager opleiding voor vereist is (+37 procentpunten). Hoger opgeleiden worden vooral via de eigen website (42%) van bedrijven geworven, maar ook via vacaturesites (27%) komen veel hoger opgeleiden ook aan hun baan. Relaties (19%) zijn bij HBO/WO een stuk minder belangrijk in vergelijking met bijvoorbeeld de opleidingsniveaus VMBO en HAVO/VWO. 

Social media (14%) zorgt ook nog voor wat banen, maar advertenties (10%), referral recruitment (7%), open sollicitaties (5%) en uitzendbureaus (5%) zijn een aanzienlijk minder gebruikte methode om aan een baan te komen voor hoger opgeleiden. Ongeschoold personeel wordt voornamelijk geworven via de eigen website (20%) en relaties (19%).

Nieuws