Ordina begeleidt verhuizing meldkamer naar Ypenburg

04 juni 2014 Consultancy.nl

Afgelopen week is de meldkamer Hollands-Midden verhuisd vanuit de oude locatie in Leiderdorp naar een nieuwe locatie in Den Haag. De migratie van de ICT-infrastructuur werd begeleid door Ordina.

In de meldkamer komen naast alle meldingen van 112, ook die van particuliere alarmcentrales (PAC’s) binnen en de meldingen van hulpverleners in de regio. De meldkamer wordt ook ingezet bij alarmeringen voor Amber Alert, Burgernet en NL Alert. In het kader van de nieuwe strategie van Veiligheid & Justitie – per volgende jaar zal Nederland één landelijke meldkamerorganisatie en 10 meldkamers door het land hebben – werd onlangs besloten om de meldkamer in Leiderdorp (circa 85 medewerkers) samen te voegen met de meldkamer Haaglanden, gevestigd in Ypenburg*.

Om de verhuizing in goede banen te leiden schakelde de meldkamer de hulp in van Ordina. Het ICT adviesbureau was onder meer verantwoordelijk voor de realisatie van extra virtuele meldkamer-werkplekken en werkplektools en het uitbreiden van autorisaties. Rob Smeets, managing partner bij Ordina Business Consulting & Solutions, licht het project toe: “Om het migratieproject soepel te laten verlopen is in samenwerking met de applicatie-eigenaren zorgvuldig bepaald welke applicaties we wel of niet zouden migreren of samenvoegen en op welke manier dat zou gebeuren”. Uiteindelijk zijn er zo’n veertig applicaties meeverhuisd. “Daarnaast is duidelijk in kaart gebracht welke werkzaamheden er vanuit de ICT-infrastructuur nodig waren om de verhuizing succesvol tot stand te brengen.”

Ordina - ICT Infrastructure

Ewald Beld, opdrachtgever namens meldkamer Haaglanden, is te spreken over de verhuizing van de meldkamer Hollands-Midden naar Haaglanden. “Belangrijk was dat de dienstverlening aan de burger tijdens de verhuizing en samenvoeging niet in gevaar kwam.” Dat is volgens Beld honderd procent gelukt, net als het feit dat het project binnen budget en op tijd is afgerond. Om daaraan toe te voegen: “Het voordeel van een partij als Ordina is dat ze veel ervaring heeft met het bouwen en beheren van meldkamers. Ze weten precies waar ze op moeten letten en wat de mogelijke valkuilen zijn, waardoor we er alle vertrouwen in hebben gehad.”

Bekende klant

Ordina is een goede bekende van de meldkamer Haaglanden. In 2013 leverde het IT-adviesbureau uit Nieuwegein al een compleet nieuwe ICT-infrastructuur op voor het nieuw gebouwde complex. De kern hiervan bestaat uit een redundant uitgevoerd platform, waarop een gevirtualiseerde omgeving is geconfigureerd. Op dit platform draaien alle applicaties die in de meldkamer worden gebruikt. Daarnaast was Ordina betrokken bij de migratie naar dit nieuwe platform. Ook de meldkamers van Noord Nederland, Oost Nederland en Amsterdam behoren tot de klantenkring van Ordina.

* De meldkamer Den Haag bestrijkt de stad Den Haag en het gebied van Noordwijk en Leiden tot Alphen aan de Rijn, Gouda, Delft, Naaldwijk en Zoetermeer (zo'n 1,75 miljoen inwoners).

Nieuws