ITDS: Beste verzekeraars op het gebied van social media

10 oktober 2013 Consultancy.nl

Voor het derde jaar op rij heeft adviesbureau ITDS Business Consultants de social media prestaties van verzekeraars in kaart gebracht. Centraal Beheer Achmea komt als beste uit de bus, op de voet gevolg door Interpolis en Aegon. 

Sinds 2011 doet ITDS, een consultancybureau uit Naarden, onderzoek naar de externe social media inzet van verzekeraars (‘Social Media Insurance Monitor’). Aanleiding is het toenemende belang van social media, zowel op het gebied van marketing als klantbinding en customer service. ITDS keek onder meer naar het aantal volgers per kanaal en de intensiteit van gebruik. Alleen corporate accounts zijn meegenomen – communities opgezet door werknemers/klanten zijn buiten beschouwing gelaten.

ITDS - Social Media Insurance Monitor

Uit het onderzoek komt Centraal Beheer Achmea als beste uit de bus. De verzekeraar heeft dit vooral te danken aan de sterke stijging in het aantal 'Likes' op Facebook (vertienvoudigd afgelopen jaar) en de spraakmakende campagne rond Anouk tijdens het Eurovisie Songfestival. Zo trok bijvoorbeeld Anouks Wilde Party 3,3 miljoen keer bezoekers op YouTube. Daarnaast scoort Centraal Beheer Achmea goed op persoonlijk contact met de klanten.

De nummer #2 van dit jaar en winnaar van 2012, Interpolis, viel in het bijzonder op met het Platform 'deoplossingvan.nl'. De mensen kunnen ideeën aandragen over hoe anders om te gaan met de risico's in en om het huis en bij reizen. Die suggesties worden aangevuld met de kennis en kunde van eigen deskundigen. Op Twitter en Facebook kon men daar ook weer een beoordeling aan geven.

Metingen bij 69 verzekeraars in 2013

De bronzen plak gaat dit jaar naar Aegon. “Aegon is ook dit jaar op alle Social Media kanalen prominent aanwezig. Zeer aansprekend is het platform 'speeljetoekomst.nu'. Daarmee heeft Aegon een verrassende onlinecampagne neergezet om mensen te helpen inzicht te krijgen in hun financiële toekomst. Ook op YouTube is Aegon sterk aanwezig, natuurlijk met allerlei acties als sponsor van Ajax,” aldus de jury van de Social Media Insurance Monitor.

Nieuws