Eigenschappen nodig om te werken bij McKinsey & Co.

22 augustus 2014 Consultancy.nl

Het is een droom voor vrijwel iedere high potential in wording met een passie voor consultancy – werken binnen de top van de strategy consulting markt. Toch is het voor weinig studenten weggelegd om binnen te komen bij gerenommeerde advieskantoren als onder meer McKinsey & Company, Boston Consulting Group of Bain & Company. De vraag is: welke eigenschappen moet een aankomende consultant hebben om kans te maken op zo’n wereldbaan? Dominic Barton, de wereldwijde CEO van McKinsey & Company, legt uit naar welke type mensen McKinsey op zoek is. 

Strategy consulting organisaties genieten van oorsprong veel aanzien in de markt, doordat ze zich bezig houden met de meest complexe en high impact uitdagingen en op het hoogste niveau werken voor bijvoorbeeld overheden of andere grote corporates. Voor aanstormend talent natuurlijk een mooie uitdaging om bij een strategiekantoor binnen te komen, maar de lat ligt vrij hoog. Het beeld dat strategie adviesbureaus oproepen is dat aanstormend talent niet alleen tijdens de (universitaire) studie zeer goede tot uitmuntende cijfers behaald moet hebben, maar ook tijdens de middelbare schooltijd nagenoeg perfecte prestaties hebben afgeleverd. Toch is dit beeld niet allesbepalend. Dominique Barton, CEO van ’s werelds grootste strategisch advieskantoor, geeft drie eigenschappen die van belang om in aanmerking te komen voor een baan bij McKinsey & Company. 

Strategy Consulting Tagcloud

Verschillende achtergronden
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn het niet alleen mensen met een MBA titel die worden aangenomen bij McKinsey. Sterker nog, “minder dan 50% van de new hires bij McKinsey zijn houders van een MBA diploma. Daarnaast neemt McKinsey mensen met uiteenlopende achtergronden – van Astrofysici tot journalisten’ aldus de McKinsey topman. 

Gedrevenheid en teamwork
Volgens Barton ligt de focus niet op de studieachtergrond die mensen volgen – of zoals hij aangeeft “het gaat er niet om wat mensen doen” – maar meer om het karakter dat mensen hebben. Barton: “Willen ze een verschil maken in de wereld? Zijn ze een teamspeler? Is men onzelfzuchtig en wil men anderen helpen?” Dat zijn vragen waar het McKinsey veel meer om gaat bij de keuze van nieuwe consultants. Het laatste wat McKinsey zoekt zijn “mensen die veel geld willen verdienen".

Doorzettingsvermogen
Tenslotte geeft de McKinsey topman weliswaar aan dat nieuw personeel natuurlijk wel complexe problemen voor de kiezen krijgt, dus zijn cijfers en kwalificaties uiteraard wel belangrijk, maar zoals Barton aangeeft: “Het gaat uiteindelijk altijd veel meer om getoond leiderschap dan om andere aspecten. Daarnaast is het heel belangrijk dat deze mensen doorzettingsvermogen tonen. Met name wanneer ze met tegenslagen te maken krijgen of met mislukkingen”.

Nieuws

Meer nieuws over