OC&C: Tien strategie valkuilen voor ondernemingen

27 mei 2014 Consultancy.nl

Ook de meest doordachte strategie kan nog mislukken. Chris Outram, een van de oprichters van OC&C Strategy Consultants, bespreekt in zijn boek Making Your Strategy Work – How to go from Paper to People tien veelvoorkomende valkuilen voor ondernemingen. Zijn boodschap aan het adres van topmanagers en bestuurders: probeer vooral deze valkuilen te vermijden als je je strategie tot een succes wilt maken. 

Valkuil 1 – Je blind staren op de korte termijn
In iedere bedrijfstak voelt het management zich vaak gedwongen om steeds weer mooie resultaten te laten zien aan de beurs of andere financiers en overige stakeholders. Staar je niet blind op de korte termijn. Zijn er belangrijke investeringen te doen die pas over langere termijn gaan renderen? Offer ze niet op aan een zo hoog mogelijke marge in de eerstvolgende resultaten. 

OC&C Strategy Consultants - banner

Valkuil 2 – Negeren van externe ontwikkelingen
Zelfs de beste strategie mislukt als je je omgeving niet in de gaten houdt. Behoeften van klanten veranderen – hoe precies? Concurrenten nemen nieuwe initiatieven – waarom doen ze dat? Zet de juiste mensen in om de trends in de markt te volgen: wat wil de klant, wat zeggen de media, hoe ontwikkelen onze eigen resultaten zich? Dit alles maakt deel uit van de strategie. 

Valkuil 3 – Zelfoverschatting
Opereert een onderneming in een moeilijke en uitdagende markt? Ook dan slagen managers er nog in om de waarde van hun bedrijfsmodel, klantenbestand en manier van werken te overschatten. De boodschap is simpel: wees genadeloos eerlijk tegenover jezelf, anders heb je op een dag geen markt meer. 

Valkuil 4 – Miskennen van nieuwe ontwikkelingen
Je kunt ook de verkeerde route volgen als je weigert onder ogen te zien dat je met structurele veranderingen te maken hebt. Natuurlijk: het is vaak pijnlijk om op nieuwe ontwikkelingen te moeten reageren. Maar je kunt er beter zo snel mogelijk mee beginnen. Voor het bedrijf dat zichzelf niet bijtijds onderhanden neemt, klinkt vroeg of laat de bel voor de laatste ronde. 

Make Strategy Work - OC&C Strategy Consultants

Valkuil 5 – Kiezen van ‘tweede keus’
‘Middelmaat siert de straat’, zeggen ze. Maar met een middelmatig team komt ook een goede strategie in de praktijk niet ver. Trek toppers aan. Motiveer hen om topprestaties te leveren. Maak dit tot je topprioriteit! Strategievorming begint met een kritische blik op het eigen management. 

Valkuil 6 – Gebrek aan focus
Spreiden en diversifiëren – het lijkt zo aantrekkelijk. Maar aan een eenmaal gekozen strategie moet je strak de hand houden, anders gaat de onderneming zwalken. Leer ook ‘nee’ te zeggen. Vraag maar aan Adidas: dat ging na een mislukte diversificatie weer een strakke koers varen en groeide uit tot het wereldmerk dat we nu kennen.

Valkuil 7 – Slappe communicatie
Je strategie moet je ‘verkopen’ – voortdurend en vol vuur. Anders verwatert de boodschap snel en neemt niemand je serieus. Kies eenvoudige maar overtuigende boodschappen, dan wordt het een stuk gemakkelijker om de strategie uit te voeren. Bedenk: de aankondiging van een nieuwe strategie is iedereen gauw vergeten, een mislukte strategie niet. 

Valkuil 8 – Geen hoger doel
Mensen willen werk doen dat belangrijk is: voor het bedrijf en steeds vaker ook voor de samenleving. Een hoger doel kan ook commercieel goud waard zijn en hoeft niet veel te kosten. Starbucks en Gap, bijvoorbeeld, betalen hun mensen geen hoge bonussen maar hebben zo’n sterk imago opgebouwd dat de klant bij hen graag het dubbele betaalt voor zijn koffie of T-shirt. 

OC&C - Chris Outram

Valkuil 9 – Aarzelen
Wist u al dat we tegenwoordig in een snelle wereld leven? Veel bedrijven schijnen het nog steeds niet te beseffen. Waarom nog wachten als je eenmaal denkt te weten hoe je ervoor staat? Slecht nieuws wordt er meestal niet beter op als je niets doet. Het is beste is vaak om problemen zo snel mogelijk te benoemen en bij de kop te pakken. 

Valkuil 10 – Mensen niet afrekenen op resultaat
Een succesvolle strategie staat of valt met tastbare resultaten. Dáár moeten de medewerkers op worden aangesproken. Dat motiveert hen ook. Vermeld in elk plan expliciet wie voor wat verantwoordelijk is. En zorg ervoor dat iedereen dat ene cruciale onderscheid in zijn oren knoopt: wat telt is niet je inspanning, maar je resultaat. 

Vermijd deze tien valkuilen en de kans op een succesvolle strategie neemt sterk toe. Maak gedurfde plannen. Kies de beste mensen om ze uit te voeren. Voer een duidelijk afgebakende strategie consequent en vastberaden uit. Maak tempo en pas je snel aan. Voor de leider betekent dit: omring je met een topteam dat er echt zijn schouders onder wil zetten. Als met ‘vaste hand’ wordt gestuurd, kunnen de geschetste valkuilen worden vermeden.

Nieuws

Meer nieuws over