Haagse Alares doet mee aan We Quit Mail week

13 mei 2014 Consultancy.nl

Van 13 t/m 19 mei vindt de ‘We Quit Mail’-week plaats. Een initiatief om efficiënter te leren werken door het stoppen met e-mailen. Naast tal van organisaties heeft ook adviesbureau Alares zich aangesloten bij het initiatief. 

Alternatief voor e-mail
Zakelijke werknemers spenderen zo’n 13 uur per week aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Dat is 28% van een werkweek en komt neer op 650 uur mailen per jaar. Steeds meer bedrijven zijn hier kritisch over en gaan op zoek naar een alternatief. Uit een rapport van McKinsey uit 2012 blijkt dat het inderdaad efficiënter kan. Werknemers zouden met de juiste middelen tot wel 25% aan tijd kunnen besparen. Social media zouden hiervoor de oplossing kunnen zijn - naast bellen, intern even langs een collega lopen of tijdens de lunch bespreken waar je mee bezig bent.

We Quit Mail - Banner

Efficiënter werken
Vanuit de gedachte dat er inderdaad veel tijd bespaard kan worden op e-mailen en dat het naast efficiënter ook leuker werken is, heeft innovator Kim Spinder besloten om de ‘We Quit Mail’-week in het leven te roepen. Voor deelnemers biedt het de mogelijkheid om zelf te ervaren wat WQM oplevert, met elkaar erover te praten en vervolgens aan de slag te gaan met slimmer werken. 

Alares, een adviesbureau uit Den Haag, is een van de deelnemers van WQM-week. Om meer te weten te komen over hun achtergrond en ambities stelde Consultancy.nl drie vragen aan Laurens Waling, partner bij het Haagse consultancybureau.

Waarom doen jullie mee?
Wij hebben de bottleneck e-mail al 2 jaar geleden afgeschaft. Sindsdien gebruiken we vooral interne social media om met elkaar te communiceren. Met 25 man die op opdrachten door heel Nederland actief zijn, is het erg belangrijk om een goede kennisinfrastructuur te hebben. E-mail is daarvoor erg beperkt. Het is de geautomatiseerde brief, en benut niet de mogelijkheden van o.a. transparantie, integrale doorzoekbaarheid, versiebeheer, kennistagging en social media. Organisaties kunnen hierdoor niet snel schakelen, werken inefficiënt en laten kansen liggen. Voor is ons het practice what you preach, het initiatief van Kim ondersteunen we daarom ook van harte.   

Laurens Waling - Alares bottleneck

Hoe gaan jullie het aanpakken?
Gewoon doorgaan met wat we al 2 jaar doen, elkaar niet meer mailen. 

Wat hopen jullie te bereiken?
Dat veel meer organisaties veel leuker worden om te werken, en daarmee hun productiviteit opkrikken. E-mail levert veel hoofdpijn en gedoe. Het kan zoveel prettiger, als je de aanwezige capaciteiten beter gaat benutten. Nederland en de wereld zouden zo veel mooier worden als we nieuwere communicatiemiddelen omarmen en de mogelijkheden hiervan benutten. Hopelijk volgen er velen.

Nieuws