BCG Senior Partner Marco Airoldi nieuwe CEO Benetton

01 mei 2014 Consultancy.nl

Het Italiaanse modehuis Benetton heeft per 8 mei een nieuwe topman. De huidige CEO, Biagio Chiarolanza, zal plaatsmaken voor Marco Airoldi, Senior Partner bij strategie adviesbureau Boston Consulting Group. Airoldi zal de uitdagende taak krijgen om Benetton, dat onlangs besloot de organisatie in drie aparte divisies op te delen en vorig jaar kampte met tegenvallende resultaten, weer winstgevend te maken.

Zwaar weer
De afgelopen jaren verkeert Benetton in zwaar weer. De retailer heeft te maken met toenemende concurrentie van branchegenoten (o.a. H&M en Zara) en het snelgroeiende online kanaal. Bovendien voert het modehuis een intern kostenbesparingsprogramma door, wat de resultaten drukt. Mede als gevolg van deze ontwikkelingen daalde de omzet van Benetton met 10% naar €1,6 miljard.

Marco Airoldi - BCG, Benetton logo

De kersverse CEO zal in het licht van bovenstaande ontwikkelingen voor een grote uitdaging staan. Benetton is momenteel bezig met grote reorganisatie, waarbij de organisatie zal worden verdeeld in drie afzonderlijke divisies. Verder worden onderdelen afgestoten, waaronder het merk Playlife. 

Marco Airoldi, BCG Senior Partner
De nieuwe Benetton topman Marco Airoldi is afkomstig van Boston Consulting Group, waar hij zijn loopbaan in 1989 begon als Consultant. In de zeven jaar daarop groeide hij binnen het strategiekantoor door tot Projectleader en Manager. In 1996 maakte hij de overstap naar Autogrill, een Italiaans cateringbedrijf dat in handen kwam van de Benetton familie. Voor Autogrill werkte Airoldi enkele jaren, onder meer als Operations Director en General Manager Europe, waarna hij in 2003 terugkeerde bij BCG en de afgelopen 11 jaar binnen het consultancybureau uitgroeide tot Senior Partner.

Marco Airoldi behaalde een Bachelor- en Master of Science in Chemical Engineering aan de Universiteit van Milaan en een MBA aan de SDA Bocconi School of Management.

Nieuws

Meer nieuws over