Ordina CEO trots op roots, diversiteit en innovatie

16 april 2014 Consultancy.nl

De Delftsblauwe tegeltjes in de hal en de oranje huisstijl laten er geen twijfel over bestaan: Ordina is een lokale speler. Het ICT-adviesbedrijf profileert zich als de grootste onafhankelijke in de Benelux opererende IT-dienstverlener. “Dit is een plat bedrijf, met korte lijnen. Onze medewerkers staan dicht bij onze klanten,” zegt CEO Stépan Breedveld.

Diversiteit verrijkt
Diversiteit is belangrijk voor Ordina. CFO Jolanda Poots-Bijl, vorig jaar nog verkozen tot een van de 50 machtigste vrouwen van Nederland, houdt zich er vanuit het bestuur specifiek mee bezig. Samen met Stépan Breedveld vormt zij de Raad van Bestuur en deze heeft hierdoor een perfecte man-vrouwverhouding. In de Raad van Commissarissen is een kwart vrouw.

Ordina CEO trots op lokale roots, diversiteit en innovatie

Momenteel loopt er een diversiteitsprogramma waar vrouwelijke medewerkers elkaar kunnen treffen. Ordina werkt er ook hard aan om meer vrouwen in het management te krijgen. Al is diversiteit breder dan de man-vrouw verhouding, zegt Breedveld. “De maatschappij is immers divers en wij geloven erin dat een diverse groep medewerkers een bedrijf verrijkt, zodat wij de vertaalslag kunnen maken van technologische trends naar toepassingen waar onze klanten daadwerkelijk iets aan hebben.” Dat doet Ordina met vakinhoudelijk sterke mensen. “Wij zien duidelijk ‘the return of the nerd’ en wij zijn trots op onze vakspecialisten.”

Samen duurzaam innoveren
‘ICT. Maar dan voor mensen’ is de pay-off die de nieuwe strategie van Ordina samenvat. Breedveld: “ICT zal en moet een veel grotere rol spelen in het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken. Zoals in de zorg, bij de overheid en op het gebied van veiligheid. Dat kan alleen als je ICT plaatst in de context van de klant.” Ordina werkt vaak al jarenlang voor dezelfde klanten en kent hen daardoor goed. Het denkt met deze klanten mee hoe het bepaalde ICT (beter) kan toepassen en organiseert hiervoor onder meer innovatiebijeenkomsten. Samen duurzaam innoveren is belangrijk voor Ordina.

Jolanda Poots-Bijl - Stepan Breedveld

Ook medewerkers krijgen de ruimte voor innovatie. Dat hoeven geen wereldschokkende innovaties te zijn: “Het gaat bij onze klanten vaak om kleine verbeteringen. Voor een tester kan dat bijvoorbeeld betekenen dat hij of zij het testprotocol zo aanpast dat deze twee in plaats van drie dagen duurt.” Ordina ziet graag dat medewerkers hierin meedenken en faciliteert hen daarbij, onder meer met een leiderschapsprogramma voor managers over innovatie en inspiratie. Dat is maar één voorbeeld van de vele initiatieven die het bedrijf neemt voor de ontwikkeling van zijn medewerkers.

Zo heeft men ook een eigen Academy en organiseert men sessies over de nieuwste technologische ontwikkelingen, zoals Google Glass (o.a. Google Glass innovatiecompetitie). Breedveld: “Uiteindelijk willen wij dat medewerkers een duidelijke groei in hun ontwikkeling zien in de periode dat zij bij Ordina werken. Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal en hun ontwikkeling is daarom essentieel.”

IT’ers en adviseurs gezocht
Een reusachtig doek aan de gevel maakt duidelijk dat Ordina op zoek is naar nieuw talent. Testers en Java-specialisten worden er gevraagd, maar er zijn ook vacatures voor andere specialisten op het gebied van testen, architectuur, consultancy en beheer. Het bedrijf, dat onlangs werd verkozen tot een Top Employer in de ICT sector, zoekt vakinhoudelijk sterke mensen die “in hun eigen vakgebied willen groeien en het leuk vinden om steeds een stap verder te denken”, aldus Breedveld.

Nieuws