Deloitte: Online advertentiemarkt groeit naar 1,3 mld

14 april 2014 Consultancy.nl

De online advertentiemarkt is in het afgelopen jaar met 8,4% gegroeid. Ook in 2014 neemt de omvang van de markt fors toe, naar verwachting met 6,8%. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte.

Uit het rapport ‘Online Ad Spend Study 2013’, uitgevoerd in opdracht van IAB Nederland, komt naar voren dat de totale Nederlandse advertentiemarkt in het afgelopen jaar gegroeid is met zo’n €240 miljoen naar circa €3,18 miljard (+0,8%). Het aandeel van online is inmiddels zo’n 40% – ter vergelijking, in 2010 vertegenwoordigde het online segment ‘slechts’ 30% van de totale markt.

Advertentiemarkt Nederland

Online advertentiemarkt

Kijkend naar de online markt, dan is de groei met name te danken aan ‘search ad spend’ (uitgaves aan bijv. Google AdWords) en ‘display advertising’ (bijv. banners). Binnen display advertising laten vooral video advertising en interruptive een lichte groei zien, terwijl textlinks en traditionele banners juist in populariteit afnemen. “Na een lichte daling in 2012 heeft video advertising in 2013 weer marktaandeel herwonnen. Zowel grote als kleine partijen spelen in op het groeipotentieel van deze vorm van adverteren en maken een professionaliseringsslag” aldus Roel van Rijsewijk, partner bij Deloitte Digital.

Display Advertising

 

Verder valt ook op dat het aandeel van mobile advertising binnen display advertising is gestegen van 3% in 2012 naar 9% in 2013. De verwachting is dat de groei van het mobiele kanaal zich verder doorzet in het komende jaar.

Mobile Advertising
Vooruitzichten
Voor 2014 zijn de vooruitzichten voor adverteerders volgens Deloitte positief. De advertentiemarkt groeit volgens prognose met 2,7%. De groei ligt met name in de online (+6,8%) en TV (+3%) kanalen, kranten zullen wederom terrein verliezen (-6%).

Nieuws

Meer nieuws over