Gulpener & Spectro beste familiebedrijven van Nederland

24 maart 2014 Consultancy.nl

Gulpener en Spectro hebben de ‘Familie Fundament Award 2014’ gewonnen. De bierbrouwer en zeepfabrikant morgen zich een jaar lang het beste familiebedrijf van Nederland noemen.

Familie Fundament Award

Familiebedrijven worden vaak gezien als de ruggengraat van de Nederlandse economie - meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven zijn familiebedrijven Ook blijkt uit onderzoek dat ze in veel gevallen verhoudingsgewijs winstgevender dan andere bedrijven zijn en bovendien genieten ze van een langer leven. Met dit in het achterhoofd lanceerde het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB) in 2012 de ‘Familie Fundament Award’ – een jaarlijkse prijs voor het beste familiebedrijf van Nederland. De award wordt georganiseerd in samenwerking met zakelijke dienstverlener BDO en Rabobank.

Gulpener en Spectro beste familiebedrijven van Nederland

Deelnemende bedrijven worden beoordeeld op diverse factoren, waaronder toekomstvisie, financiële prestaties, de mate van MVO, de tevredenheid van klanten en personeel, en de manier waarop ze goed bestuur hebben gewaarborgd.

Bierbrouwer Gulpener

In de categorie grote bedrijven ging de prijs naar Gulpener. De bierbrouwer wordt met name geroemd om de MVO activiteiten. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is leidend voor Gulpener. Het bedrijf maakt uitsluitend gebruik van regionale basisproducten, heeft eigen hopvelden én eigen bronwater” aldus juryvoorzitter Tjero Zomer. Ook het sterke opvolgingsbeleid en de stevige financiële positie werden door de jury uitgelicht als onderscheidende factoren.

Zeepfabrikant Spectro

Spectro uit Oss sleepte de award binnen in de categorie kleine bedrijven. Ook de reinigings-middelenproducent kreeg de prijs toebedeeld vanwege een gedegen opvolgingsplan en sterke MVO prestaties. “Ook bij Spectro staan duurzaamheid en maatschappelijker verantwoord ondernemen centraal” aldus Zomer. De jurylid geef een voorbeeld: “Zo vervaardigt Spectro bijvoorbeeld super-geconcentreerde producten en speciale doseerapparaten die gratis aan de klanten ter beschikking worden gesteld”.

Gulpener - Spectro

Langetermijndoelen

Volgens Joost Vat, partner binnen de adviesgroep Familiebedrijven van BDO en betrokken bij de verkiezing, valt vooral op dat familiebedrijven ondanks de aanhoudende crisis vasthouden aan langetermijndoelen. “De manier waarop familiebedrijven langetermijndoelen werkbaar maken én houden in een tijd waarin de waan van de dag regeert, is bewonderenswaardig. Daar mogen ze allemaal, niet alleen de winnaar van vandaag, trots op zijn”. Het bouwen van externe bekendheid ziet Vat als een verbeterpunt. “Familiebedrijven morgen zich veel nadrukkelijker profileren”.

Nieuws