De 6 belangrijkste technologietrends volgens Accenture

17 maart 2014 Consultancy.nl

In het nieuwe rapport ‘Technology Vision 2014’ identificeert Accenture de zes grote IT- en technologie trends voor de komende jaren. De belangrijkste conclusie: het gaat niet er alleen maar om een digitale business te worden. Anno 2014 behoort digitalisering inmiddels namelijk een belangrijke proriteit te zijn voor het management en moet sterk verankerd zijn in de bedrijfsvoering. Vooruitkijkend gaat het er des te meer om hoe digitalisatie gebruikt wordt als een versterker van innovatie en marktverstoring, dé manier om een concurrentievoordeel te realiseren.

Een overzicht van de zes technologietrends voor 2014:

Accenture - Digital Trends 2014

Verregaande integratie van de echte en digitale wereld

Door de opkomst van wearables en andere slimme apparaten gaat het gewone leven steeds verder online. Real-time toegang tot relevante informatie verandert de manier waarop we leven en werken. Deze nieuwe laag connected intelligence biedt mensen nieuwe kansen, automatiseert processen en integreert apparatuur verder met ons leven. Deze ontwikkelingen bieden consumenten toegang tot een scala aan nieuwe mogelijkheden. Binnen bedrijven kunnen apparaten en medewerkers met doelgerichte real-time data sneller en slimmer reageren op iedere situatie. In de zorg loopt nu bijvoorbeeld een pilot van Philips met een Google Glass app. Via deze app hebben artsen tijdens een behandeling inzicht in real-time informatie van vitale functies van de patiënt. Doordat deze informatie op Google Glass gepresenteerd wordt, is er geen  afleiding of verstoring van de medische handelingen.

Van ‘workforce’ naar ‘crowdsource’: de grenzeloze organisatie

Bedrijven zijn inmiddels veel groter dan hun eigen medewerkersbestand. Ieder enthousiasteling met een internetverbinding kan een concrete bijdrage leveren. Met de juiste technologie kunnen ondernemingen alle mogelijke kennis en ervaring uit de gehele wereld aanboren. MasterCard en Facebook hebben via bedrijven zoals Kaggle toegang tot een wereldwijd netwerk van computer-wetenschappers, wiskundigen en dataspecialisten. Zij kunnen uiteenlopende problemen oplossen; van het vinden van de beste vluchten tot de optimalisatie van retail locaties. Hoewel het nog een uitdaging is om al deze mogelijkheden goed te kanaliseren is de potentie enorm. Iedereen heeft toegang tot een flexibele wereldwijde workforce die niet alleen het liefst de lastigste problemen oplost, maar dit vaak ook nog gratis doet.

Accenture - Crowdsourcing

Data supply chain: data breder benutten

Datatechnologieën ontwikkelen zich razendsnel, maar moeten wel hanteerbaar blijven. Hierdoor wordt veel bedrijfsdata nog niet optimaal benut. Slechts een op de vijf bedrijven integreert data binnen de gehele organisatie. Om de potentiële waarde van data echt te kunnen gebruiken, moeten bedrijven data als een supply chain of waardeketen gaan benaderen. Dan kan data door het gehele bedrijf en zelfs binnen complete ecosystemen stromen. Google Inc. en Walgreens Co. doen dit door hun API’s vrij te geven. Meer dan 800.000 websites gebruiken nu data van Google Maps. Externe ontwikkelaars bieden in hun apps de optie om de verpakkingen van Walgreens te scannen, zodat klanten ze eenvoudig kunnen nabestellen.

Groots opschalen: hardware is terug (maar was nooit weg)

Door de vraag naar grotere en snellere datacenters is de hardware wereld innovatiever dan ooit. Nieuwe ontwikkelingen rondom energieverbruik, processors, geheugen en infrastructuur bieden bedrijven veel voordelen. Daardoor kunnen organisaties gemakkelijk opschalen, efficiënter werken, kosten terugdringen en betere systeemprestaties realiseren. Hardware is momenteel onmisbaar voor de groei die verdere digitalisering van bedrijven mogelijk maakt.

Accenture Technology Vision 2014

Software als kerncompetentie in de digitale wereld

In navolging op de consumentenwereld gebruiken bedrijven steeds meer apps om flexibeler te kunnen opereren. Accenture onderzoek toont aan dat 54% van de best presterende IT-organisaties enterprise app stores gebruikt. Zo bieden ze medewerkers eenvoudig apps op maat. Binnen deze nieuwe digitale organisaties moeten business en IT samen bepalen welke rol ze bij de ontwikkeling van apps willen spelen. Zeker omdat vanuit de business een sterke roep om continue verandering is ontstaan. Ook het ontwikkelproces van apps zelf moet anders om de voordelen van nieuwe technologieën te vertalen naar continue verbetering van software en snelle groei.

Sturen op flexibiliteit: ‘built to survive failure’ voor non-stop business

In het digitale tijdperk moeten bedrijven de voortdurende druk op processen, services en systemen goed kunnen doorstaan. Dit stelt hoge eisen aan een organisatie en in het bijzonder aan de CIO. Een infrastructuur die altijd beschikbaar is bepaalt het verschil tussen normaal functioneren en verlies van merkwaarde. Bedrijven zoals Netflix gebruiken automatische test tools om hun systemen continu aan te vallen. Deze organisaties ontwerpen build for failure systemen. Ontwerpen zijn niet meer gebaseerd op specificaties maar maken gebruik van de voordelen die modulaire technologieën en geavanceerde testprocessen bieden om de betrouwbaarheid en veerkracht te versterken.

Vorig jaar constateerden we dat ieder bedrijf digitaal moest, ongeacht of het management dat erkende. Nu zien we dat digitale technologieën in alle vezels van high performance organisaties zijn doorgedrongen. Door de grote technologische verschuivingen en hun impact op strategieën en operationele prioriteiten van ondernemingen kan het management nu ook zelf voor de broodnodige digitale opschudding zorgen. Dat is de manier om een duurzaam concurrentievoordeel te realiseren” aldus Paul Daugherty, Accenture’s Chief Technology Officer.

Nieuws