Accenture en KPN ontwikkelen Google Glass voor TV

26 februari 2014 Consultancy.nl

Begin deze week ging het Mobile World Congress 2014 van start in Barcelona. Tijdens het evenement passeren de nieuwste innovaties in de telecomwereld de revue. Een van die innovaties is een Google Glass proof of concept voor de televisie, gezamenlijk ontwikkeld door Accenture en KPN.

Mobile World Congress 2014 

Het Mobile World Congress 2014 (MWC) is hét jaarlijkse evenement voor mobiele telecommunicatie. Naar verwachting zullen in totaal zo’n 70,000 bezoekers het evenement bezoeken. Naast keynotes van onder meer Facebook topman Mark Zuckerberg en Whatsapp oprichter Jan Koum krijgen bezoekers ook inzicht in de nieuwste innovaties op telecom gebied.

Mobile World Congress

Google Glass en TV

Dit jaar tonen adviesbureau Accenture en KPN een Google Glass innovatie die de gebruikerservaring van televisiekijken moet gaan raffineren. Het houdt in dat Google Glass gecombineerd wordt met Accenture Video Solution (AVS) bij het kijken, opnemen en bedienen van interactieve televisie, in dit geval Interactieve TV van KPN. Het concept zal Google Glass combineren met het AVS platform, waardoor er hands-free en met stemcommunicatie informatie gedeeld wordt tussen Google Glass en de televisie. Door de interactie tussen alle systemen ontstaan er tal van unieke mogelijkheden voor de gebruiker.

Diverse functies

Zo kan de technologie allereerst gebruikt worden als uitgebreide afstandsbediening. Dit maakt het mogelijk om te zappen tussen kanalen, voor- en achteruit te spoelen, te pauzeren en het geluid te regelen. Verder geeft het concept de mogelijkheid een ‘tweede scherm’ op te roepen waarop extra gerelateerde informatie – met betrekking tot een TV programma – vertoond kan worden. Tot slot zorgt de technologie ervoor dat de gebruiker overal TV kan kijken op het gewenste moment. Programma’s kunnen namelijk worden bewaard in de ‘cloud’ en op een gewenst tijdstip met Google Glass of een ander medium opgeroepen worden.





Volgens Tom Loozen, Managing Partner van Accenture’s Communications tak, bestaat er vanuit de markt veel behoefte voor ‘connected intelligence’ en ‘wearables’. “De introductie van dit soort innovatie heeft een enorme potentie omdat het gebruikers real-time toegang biedt tot een extra dimensie met gepersonaliseerde functionaliteit en informatie” aldus Loozem. KPN directeur Diederik Rosenbaum voegt toe: “We kijken constant naar gedifferentieerde diensten die we aan onze abonnees kunnen aanbieden. In het verleden waren we de eerste die relevante innovatieve diensten in de Nederlandse TV-markt introduceerden, zoals 4G, TV op mobiele apparaten en Begin-Gemist TV. Dit concept is het meest recente idee dat we onderzoeken om de TV ervaring van onze klanten te verrijken” aldus de KPN topman.

Google Glass & Philips

Het is niet de eerste keer dat Accenture een Google Glass proof of concept ontwikkelt. Eind vorig jaar ontwikkelde Accenture samen met Philips een proof of concept technologie waarmee artsen via Google Glass technologie toegang kunnen krijgen tot essentiële klinische gegevens, waardoor ze handsfree kunnen opereren.

Nieuws

Meer nieuws over