RTL Z Big Data event verzorgd door Atos, IBM en KPMG

25 februari 2014 Consultancy.nl

Op 13 februari vond de ‘Masterclass Big Data’ van RTL Z en Nyenrode Business University plaats op het landgoed van de prestigieuze universiteit. Zo’n 200 Big Data-professionals kropen terug in de collegebanken om meer te weten over de kracht van ‘buzzword’ Big Data. Tijdens het event gaven vijf pioniers op dit gebied hun visie op de successen, maar ook de valkuilen van wat ook wel de vierde productiefactor* wordt genoemd.

Vier van de vijf expertrollen werden opgepakt door werknemers van adviesbureaus: Marc Teerlink (IBM), Sander Klous (KPMG), Roland Haeve & Reijer Klopman (Atos) en Wouter van der Brugghen (Oracle). Het evenement werd gefaciliteerd door RTL-nieuwslezer Roelof Hemmen.

Big Data wordt inmiddels zo belangrijk bevonden dat vele CxO’s beweren dat een bedrijf niet meer zonder kan. Bedrijfsstrategieen worden steeds minder vaak geleid door gevoel en meer op harde analytische informatie. Voor- en nadelen voor ondernemingen die het beste uit Big Data willen halen werden tijdens deze masterclass ten tonele gespreid. 

Masterclass - Big Data

Programma

Om 15:00 uur begon de dag met een presentatie van IBM’s Marc Teerlink. Hij ging onder meer in op de vraag hoe een organisatie in vijf stappen de waarde van Big Data kan kapitaliseren. Na een onderbreking werd het woord doorgegeven aan Sander Klous, Big Data Services Lead bij KPMG, en reeds in het bezit van vijftien jaar ervaring op het gebied van geavanceerde dataverwerking. Klous besprak onder meer hoe bedrijven zich het best kunnen aanpassen aan de transitie naar een data-gedreven samenleving.

Na een half uur betraden Atos consultants Roland Haeve en Reijer Klopman het podium om hun licht te laten schijnen op de impact van Big Data tools en solutions op een organisatie. Daarin gingen beide adviseurs in op de gevolgen op de business en waarom er sprake is van een (r)evolutie omtrent Big Data. Tot slot werden de voor- en nadelen van oplossingen in de cloud uit de doeken gedaan.

Sprekers op Big Data event

De daaropvolgende presentatie stond onder leiding van Wouter van der Brugghen, Sales Consulting Director Business Intelligence bij ERP-specialist Oracle. Van der Brugghen ging meer in op de manieren van inzetbaarheid van Big Data voor organisaties om concurrerend te blijven.

Het evenement werd rond 19:00 uur besloten met een netwerkborrel.

* Traditioneel gezien wordt land, arbeid en kapitaal gezien als de drie kern productiefactoren. Sinds de opkomst van data wordt de toepassing van Big Data veelvuldig aangehaald als productiefactor #4.

Nieuws

Meer nieuws over